Recensie: Omringd door idioten RECENSIE

Recensie: Omringd door idioten – Thomas Erikson

In Omringd door idioten krijgen we de DISC-methode voorgeschoteld door Thomas Erikson. Het komt erop neer dat je mensen kan indelen in 4 kleuren: rood, geel, groen en blauw. Elke kleur staat voor een bepaald karakter en elk persoon is één van die kleuren of een combinatie ervan. Als je eenmaal weet wat voor kleur je voor je hebt, weet je hoe je met die persoon kan omgaan, maar ook welke kleuren het beste samenwerken en hoe je elke kleur feedback kan geven. In het boek krijg je allerlei bruikbare tips, die zowel in het zakelijke als het persoonlijke leven van pas kunnen komen.

Thomas Erikson heeft een erg fijne vertelstijl. Hij vertelt je niet louter de theorie, maar vertelt ook veel verhalen die hij heeft meegemaakt tijdens zijn carrière als gedragsdeskundige. Die vlotte schrijfstijl, waarbij feiten en ervaringen worden afgewisseld, is aangenaam om te lezen. Het zorgt ervoor dat het boek helemaal niet stijf aanvoelt, maar als een goede raad van een vriendelijke professor.

Dit non-fictie boek is erg duidelijk vormgegeven. Zoals in de inleiding gezegd, wordt er rond vier kleuren gewerkt. In het boek worden die vier kleuren telkens netjes verwerkt in de lay-out, zodat het boek je een prettige en overzichtelijke leeservaring geeft. Ook wordt er gebruik gemaakt van figuren en tabellen om alles op een duidelijke manier over te brengen, zodat dat het niet onoverzichtelijk wordt.

Het onderschrift op de kaft belooft dat je beter zal kunnen communiceren met collega’s, vrienden en familie. Het is natuurlijk helemaal aan jezelf wat je met het boek doet, maar er staan in elk geval heel wat tips in die je kunnen helpen om beter te communiceren. Enerzijds wordt er telkens beschreven hoe een bepaalde kleur zich gedraagt, maar in het boek staan ook tips om met een kleur om te gaan in goede tijden of stressmomenten. Je kan heel veel kanten uit met het boek en er zeer veel mee doen!

Omringd door idioten is ingedeeld in verschillende hoofdstukken. Die hebben allemaal erg duidelijke titels, waardoor je later altijd opnieuw op zoek kan gaan naar een bepaalde passage. Je kan op die manier het boek zelfs als een handboek beschouwen, erg handig!

Omringd door idioten van Thomas Erikson is een praktisch boek, dat je communicatievaardigheden kan versterken. De duidelijke lay-out en hoofdstukken laten je verschillende onderdelen van de DISC-methode ontdekken, inclusief veel tips!

Omringd door idioten

1  2  3  4  5

Inmiddels al 600.000 exemplaren verkocht!
    Welke gedragsstijl is de jouwe?
    Drijf je collega je tot waanzin met zijn overdreven liefde voor details? Botst het gematigde karakter van je geliefde met je eigen enthousiasme? Sommige mensen beweren dat zij omringd worden door idioten. Zij begrijpen hun collega's of familie niet, hoe ze ook hun best doen. Als je echter meer inzicht hebt in het gedrag van de ander, en dat van jezelf, kun je beter met de ander communiceren.
    Een veelgebruikte methode daarvoor is het aanduiden van gedragsstijlen met kleuren. Ben je bijvoorbeeld rood, dan wil je snel tot de kern van de zaak komen. Heb je voornamelijk gele kanten, dan ben je snel enthousiast, groen staat voor stabiliteit en blauwe eigenschappen hebben te maken met informatie en details.
    Thomas Erikson leert je om op praktische en eenvoudige wijze dit kleurenschema toe te passen. Omringd door idioten helpt je collega's, vrienden en familie beter te begrijpen.