Recensie: De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden RECENSIE

Recensie: De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden - Jonas Jonasson

De 100-jarige man Allan Karlsson en zijn beste vriend Julius leiden een luxe leven op Bali. Maar de bodem van de koffer met geld, die ze aan hun vorige avonturen hebben overgehouden, komt in zicht en ze beseffen dat ze zich eigenlijk maar vervelen. Een ballonvaart met voldoende flessen champagne voor de 101e verjaardag van Allan kan dat probleem vast verhelpen.

Door omstandigheden belanden Alan en Julius echter in zee en ze worden opgevist door een Noord-Koreaans militair schip. Wat Alan dan nog niet weet, is dat hij vervolgens Kim Jong-un op een kritiek moment ontmoet. Binnen de kortste keren vormen de twee het middelpunt van een diplomatieke rel, waarbij veel leidende politieke figuren betrokken raken...

De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden is het onverwachte vervolg op De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. Jonas Jonasson was eigenlijk niet van plan om een vervolg te schrijven. In het voorwoord legt hij op een leuke manier uit waarom het boek er toch gekomen is.

De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden begint waar het eerste boek is geëindigd: op Bali. Hun koffer met miljoenen raakt langzaam op en om eerlijk te zijn beginnen Alan en Julius zich wat te vervelen. Om de 101e verjaardag van Allan te vieren, regelt Julius een ballonvaart.  Maar deze gaat mis en ze belanden in de oceaan. Ze worden opgevist door een Noord-Koreaans militair schip en vanaf daar start een doldwaas avontuur.

Het verhaal hangt van toevalligheden aan elkaar, bevat absurde verhaallijnen en knotsgekke personages, maar als lezer moet je weten dat dit onderdelen zijn van het concept. Het is niet geschreven om realistisch en geloofwaardig te zijn. Het is de manier van Jonas Jonasson om aan te kaarten wat er allemaal fout gaat in de wereld. Om dit te doen met een personage zo uniek als Allan Karlsson is natuurlijk al reden genoeg om een glimlach op je gezicht te toveren.

Het grote verschil tussen het eerste boek en De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden, is dat er nu maar één verhaallijn is. In het eerste boek las je de verhaallijn over de koffer met geld en de verhaallijn over het voorbije leven van Allan. Wel doet een aantal zaken veel aan het eerste boek denken. Ook nu speelt een koffer de hoofdrol, wordt er met een ongewoon vervoermiddel rondgereden en is er sprake van een achtervolging. Als je het eerste boek hebt gelezen, dan kun je dit opvatten als herkenning of als creatieve armoede.

Jonas Jonasson probeert op een hilarische manier te vertellen hoe de wereld er in het heden uitziet, maar dat pakt helaas niet hetzelfde uit als in het eerste boek. Wellicht omdat je alle verrassende verhaal- en schrijfelementen al kent. Mocht je het eerste boek niet hebben gelezen, dan is dit boek een aanrader, maar ben je al bekend met dit genre, omdat je het eerste boek wel hebt gelezen, dan is De 100-jarige man die terugkwam om de wereld te redden niet zo speciaal.

De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden

Jonas Jonasson

3 juli 2018

ISBN 9789025452704
    Uitgever Atlas
    382 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De 100-jarige man is terug. Een jaartje ouder, maar ook wijzer?

De 100-jarige man Allan Karlsson en zijn kompaan Julius leiden een luxe, paradijselijk leven op Bali. De bodem van de koffer met geld die ze aan hun vorige strapatsen hebben overgehouden komt echter in zicht en eigenlijk vervelen ze zich maar. Een ballonvaart met voldoende flessen champagne voor de 101e verjaardag van Allan kan allicht tijdelijk voor wat spanning zorgen.

Door omstandigheden belanden ze in zee en de drenkelingen worden opgevist door een Noord-Koreaans militair schip op weg naar huis. Dat dat schip verrijkt uranium smokkelt voor Kim Jong-un weten ze op dat moment nog niet, maar Allan ontmoet vervolgens Kim Jong-un op een kritiek moment, wanneer de hele wereld, en president Trump met name, zich geprovoceerd voelt door de raketten die over de Japanse zee suizen.

In no time vormen ze het middelpunt van een diplomatieke rel waar veel leidende politieke figuren bij betrokken raken, van de Zweedse minister van Buitenlandse zaken tot Angela Merkel en Donald Trump aan toe.