Recensie: Viltstiftbos RECENSIE

Recensie: Viltstiftbos – Jeanet Kingma

In Viltstiftbos door Jeanet Kingma maken Tasko en Fenna een heel bijzonder avontuur mee. Tasko is zich enorm aan het vervelen en gaat met tegenzin buitenspelen. Hij wil veel liever binnen blijven en tekenen, maar van zijn moeder moet hij toch naar buiten. Eenmaal daar ontmoet hij Fenna. Een nieuw buurmeisje. Takso ontdekt een tekening die Fenna heeft gemaakt en besluit deze af te maken. Als Tasko en Fenna een ijsje gaan eten, zitten ze opeens middenin de tekening! In de tekening proberen zij te redden wat er te redden valt en naar huis te komen, maar of het allemaal zal lukken…

Viltstiftbos is een verhaal dat kinderen enorm zal aanspreken. Wie wil er nou niet dat je tekening echt wordt? Hiermee heeft Jeanet Kingma mooi ingespeeld op de belevingswereld van kinderen. Een boek waardoor je zo makkelijk wordt gegrepen, komt niet vaak voor. Dit komt omdat het boek geschreven is tot in het detail. Zo is te lezen, wanneer Tasko en Fenna in het getekende bos zijn, welke kleuren daar allemaal zichtbaar zijn en welke bomen er allemaal staan. Dit maakt dat je het bos voor je ziet. Het boek zal zowel jongens als meisjes aanspreken. Omdat er naast stoere ridders ook mooie, sierlijke paarden in voorkomen. De illustraties die Viltstiftbos bevat zijn zwart-wit en passen bij het verhaal. De illustraties ondersteunen het verhaal, doordat er precies geïllustreerd wordt tot in het kleinste detail wat er in het verhaal gebeurd is. Echter zou het nóg meer aansluiten bij het verhaal wanneer deze illustraties wat meer de indruk zouden wekken dat deze gemaakt door Tasko. Dan zou het verhaal nog meer gaan leven. Wat erg mooi is beschreven in Viltstiftbos is dat de tijd stil lijkt te staan. Een mooie omschrijving die kinderen zullen herkennen wanneer zij een tekening maken en/of zelf aan het lezen zijn. Ook dan lijkt de tijd stil te staan.

Het verhaal is geschreven voor kinderen vanaf 9 jaar. Dit is een prima leeftijd waarop kinderen het boek zelf kunnen lezen. Echter is dit boek ook geschikt om voorgelezen te worden aan kinderen. Dit zou dan kunnen bij kinderen van een leeftijd van ongeveer 7 jaar. Daarnaast sluit dit boek mooi aan bij de komende Kinderboekenweek, met als thema ‘vriendschap’. Viltstiftbos is zeker een geschikt boek om dan te behandelen, voor stoere en fantasierijke jongens en meisjes. Een mooi boek over vriendschap, doorzettingsvermogen, behulpzaamheid, angst en hoop.

Recensie: Viltstiftbos – Jeanet Kingma

Viltstiftbos

1  2  3  4  5

Een fantasierijk verhaal vol vriendschap, ridders en tekeningen. Voor dagdromers vanaf 9 jaar.

In een tekening kan alles. Daarom houdt Tasko zo van tekenen. Samen met zijn vriendinnetje Fenna maakt hij een tekening van een kasteel. Met paarden. Een ridder. En een bos eromheen. Mooi! Maar dan komen Tasko en Fenna opeens ín de tekening terecht. En ze kunnen alleen uit die fantasiewereld ontsnappen door van het ene avontuur naar het andere te springen. Lukt het de twee kinderen om weer veilig thuis te komen?