Recensie: Franciscus en de dieren RECENSIE

Recensie: Franciscus en de dieren – Piet Grobler

Franciscus en de dieren is een prentenboek dat is geschreven door Piet Grobler. Franciscus en de dieren is een ode aan Paus Franciscus, omdat hij in het grotere goed van de wereld gelooft. Het verhaal gaat over Franciscus die samen met zijn beste vriend Ezel altijd buiten is. Franciscus en Ezel geloofden in het goede. Ze reisden het hele land door met deze boodschap. Onderweg komen zij allerlei dieren en mensen tegen en blijven zij steeds dezelfde boodschap verspreiden: De wereld is goed!

In Franciscus en de dieren komen Franciscus en Ezel ook dieren tegen die in gevaar zijn. Zo komen ze een konijn tegen die verstrikt zit in een strik en redden zij een school vissen uit een net. Hierbij worden steeds dezelfde woorden gesproken door Franciscus: De wereld is goed. Hiermee laat Piet Grobler weten hoe belangrijk het is om als mens goed te zijn voor de dieren om ons heen. Het verhaal eindigt bitterzoet wanneer het minder goed gaat met beste vriend Ezel. Maar desondanks blijft het boek de duidelijke boodschap vertolken: De wereld is goed. Franciscus en de dieren geeft een mooie opening voor een gesprek met kinderen over het leven. Dit zal leiden tot mooie gesprekken. De illustraties zijn erg kleurrijk met oog voor detail. Hoe langer je kijkt, hoe meer je zult ontdekken. Zo zijn er vaak kleine dorpjes te zien en zie je steeds meer dieren verschijnen naarmate je langer naar een illustratie kijkt.

Een prachtig prentenboek over de schoonheid van het leven. Het boek heeft een mooie onderliggende gedachte die al snel boven komt drijven. Zo is het belangrijk om goed te zijn voor mensen en dieren om je heen. Zeker voor jonge kinderen is het belangrijk om hierover te leren en dit boek draagt daar zeker aan bij.

Franciscus en de dieren

1  2  3  4  5

Franciscus geloofde in het Goede. Met zijn vriend Ezel reisde hij rond. Op een dag begon hij tegen de dieren te praten... en de wereld werd nog mooier.