Recensie: Ash Princess RECENSIE

Recensie: Ash Princess – Laura Sebastian

Theodosia zit gevangen in haar eigen paleis. Toen zij nog een klein meisje was is haar land Astrea veroverd door de Kalovaxiërs. Zij hebben haar moeder de koningin vermoord en slaven gemaakt van de rest van haar volk. De Kaiser heeft haar leven gespaard om haar zo te kunnen gebruiken tegen haar volk. Elke keer als iemand namelijk in opstand dreigt te komen wordt zij hiervoor gestraft. Ze hebben haar, haar naam, land en geboorterecht afgenomen en haar omgedoopt tot de Asprinses. Maar Theo laat zich niet langer controleren en bedenkt een plan om haar kroon terug te krijgen.

Ash Princess door Laura Sebastian is in Amerika al gelijk een New York Times besteller geworden en dit is pas het eerste deel van wat waarschijnlijk een trilogie gaat worden. Ze prijzen het aan voor liefhebbers van de Rode Koningin van Victoria Aveyard. En het is niet lastig om te zien waarom dit zo is. Het boek lijkt kwa schrijfstijl en kwa verhaal hier zeker op. Dit is al niet heel origineel maar daar komt dan ook nog eens bij dat ook dit young adult fantasy boek lijkt op vele in zijn genre. Het lijkt tegenwoordig wel of een YA boek alleen nog maar geschreven kan worden als er niet één maar twee liefdes interesses zijn. Dit is natuurlijk om de spanning te creëren wie de heldin uiteindelijk zal kiezen. En het helpt vast ook mee dat het boek dan vaak extra wordt besproken op social media zoals Twitter. Kijk maar naar Twilight of De Rode Koningin, #teampuntjepuntje.

Ook hebben wij het karakter van Theodosia al vaker gezien. Het zwakke meisje die haar kracht vindt en terug wil slaan naar haar onderdrukkers. En dan natuurlijk nog de vriend die vijand wordt en de vijand die vriend wordt. Al met al een voorspelbaar verloop van het verhaal. Dit is dan ook het grootste minpunt van het boek.

Maar waarom dan 4 hartjes? Omdat Ash Princess van Laura Sebastian precies levert wat je verwacht van het boek. Ja, je weet hoe het boek gaat lopen en nee, er zijn geen grote verassingen maar dat verwacht je eigenlijk ook niet van dit boek. Je weet eigenlijk al wat je gaat krijgen als je de synopsis hebt gelezen. Je wil romantiek, spanning, magie en een heldin en dat is precies wat je krijgt bij dit boek. De karakters zijn allemaal goed beschreven en de onderlinge chemie is ook goed gedaan. Je zal al snel favorieten krijgen in het boek en hopen op meer verdieping van bepaalde personages in boek twee.

Het boek heeft een makkelijke schrijfstijl maar niet te kinderachtig. Het leest zeer gemakkelijk weg en voor je het weet is het boek dan ook uit en kijk je uit naar het tweede deel.

Al met al een aanrader voor de fans van dit genre young adult.

Ash Princess

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Prinses Theodosia (Theo) is als kind beroofd van haar moeder en van haar kroon. Jarenlang heeft ze zich geschikt naar de wil van de Keizer die haar land heeft overgenomen - om te overleven. Als de Keizer haar laatste sprankje hoop op redding vernietigt, ontwaakt er echter een vlammetje van opstand diep binnenin haar...