Recensie: Checklist RECENSIE

Recensie: Checklist – Coen de Kort

De relatie van Bart zijn ouders staat op knappen. Zijn vader heeft zijn moeder bedrogen en nu heeft zij hem het huis uitgezet. Ondertussen is Bart zelf eigenlijk wel toe aan een relatie dus gaat hij samen met zijn buurman Joska op zoek naar de perfecte vriendin voor hem. Ze voeren een gedegen onderzoek uit om te testen of de kandidaten echt geschikt zijn. Eva, Isa en Sharon worden gewogen, maar worden ze ook zwaar genoeg bevonden? Of komt er toch nog een ander meisje in beeld?

Checklist geeft een mooi beeld van een jongen die zichzelf aan het ontdekken is en wat hoort daar natuurlijk bij? Juist ja, een vriendin! Maar hoe krijg je een vriendin? Coen de Kort pakt het thema op een originele manier aan. Hij zorgt voor een bijzondere snuiter als buurman van de jongen in kwestie en zo kunnen de meisjes gescreend worden. Als het altijd zo zou werken, zou het leven een stuk makkelijk zijn voor tieners!

De zoektocht van Bart staat centraal in het boek, maar het is zeker niet zo dat dit het enige is wat besproken wordt. Vriendschap, school en familie, de drie belangrijkste zaken in het leven van een jongere, komen allemaal aan bod. In dat opzicht is het een goede weergave van het leven van een ‘normale’ jongen.

De Kort probeert het verhaal een ander sausje te geven door een ‘spannende’ verhaallijn aan buurman Joska te koppelen. Hij is betrokken bij het vinden van een schat en er sluipt een vreemd figuur rond bij zijn huis. Deze verhaallijn krijgt weinig voet aan de grond en als lezer vraag je je soms het doel van deze uitwijding af.

De toon van het boek is luchtig, ook al worden er wel ernstige thema’s besproken. Het voelt tijdens het lezen soms als een parodie.  Bepaalde elementen worden uitvergroot en dat zorgt soms voor smakelijke situaties. Checklist wordt eigenlijk nergens emotioneel en ook dit is een bewuste keuze lijkt het. Het voordeel van deze stijl is dat het boek erg makkelijk leest, of alles dan ook langere tijd blijft hangen is een andere vraag.

De doelgroep is 13-15 jaar en dat past ook prima bij het verhaal van Bart. Door de vrij eenvoudige schrijfstijl en het geringe aantal pagina’s (127) leest het boek wel heel snel. Het zal voor de veellezer van deze leeftijdsgroep misschien ook als té eenvoudig worden ervaren, maar dat maakt dan weer dat het een laagdrempelig boek is voor de minder geoefende lezers.

Checklist is een boek waar je rustig van kan genieten en waar je niet heel geconcentreerd voor hoeft te gaan zitten. De pagina’s vliegen om en je zit direct in het verhaal. Het is een vrij eenvoudig verhaal van een jongen zoals je ze elke dag op straat tegen kan komen en eigenlijk is het heel goed dat ook deze verhalen verteld worden. Vooral de humor valt op in dit boek en dat is meteen ook het grootste pluspunt. Het is geen beklijvend, spannend of magisch verhaal en daardoor kan het zich misschien moeilijk staande houden tussen al het andere geweld dat er op de markt komt voor deze doelgroep. Toch is het erg leerzaam dat ook deze ‘kleine’ verhalen verteld worden.

Recensie: Checklist – Coen de Kort

Checklist

1  2  3  4  5

Een romantische komedie. Licht erotisch en vaag. Voor jongens en meisjes vanaf 14 jaar die het zelf ook af en toe niet meer weten.

Bart wil een vriendin. Om diverse redenen. Er komen drie meisjes in aanmerking: Eva, Sharon en Isa. Hoe te kiezen? Vrijgezellige buurman Joska weet raad: hij is amateurwetenschapper en verwacht dat onderzoek uitkomst zal bieden. Voor Bart het begin van een turbulente periode. En dan krijgen zijn ouders ook nog huwelijksproblemen én moet hij voor wiskundebijles naar de altijd nukkige Lieke. Het overzichtelijke leven van Bart is voor een tijdje compleet zoek.