Recensie: Oude meesters RECENSIE

Recensie: Oude meesters – Joost de vries

In Oude meesters geschreven door Joost de Vries volg je als lezer het verhaal van twee broers. Deze twee broers hebben een wat moeizame relatie. Ze vinden het moeilijk toe te geven, maar ze zijn bijna hetzelfde. Zelf zien ze dit anders. De een is altijd succesvoller dan de ander, zo hoort dat nu eenmaal, toch? De ene broer, Sieger, heeft een baan bij de krant en een relatie met Sari. Nadat Sari weggaat voor haar werk, komt de andere broer, Edmund haar tegen op Malta. Daar begint het verhaal pas echt. Edmund en Sari ontwikkelen een innige band en er is weinig bekend over waar Sieger precies is. Totdat Sieger getuige is van een aanslag en middenin het gebouw is waar de aanslag is gepleegd. Gelukkig kan Sieger op tijd vluchten, maar de belangrijke man waarmee Sieger op dat moment een interview had, wordt vanaf dat moment vermist en dood verklaard. Iedereen wil weten wat er in het laatste interview heeft plaats gevonden, maar Sieger vlucht weg. Hij wil zélf uitzoeken hoe het zit en met de primeur komen. Ondertussen wordt Edmund steeds succesvoller, hij krijgt ook een baan bij dezelfde krant als waar Sieger werkt én een rol in een wereldberoemde serie.

Oude meesters is een lastig boek om in te komen. Omdat Joost de Vries veel details gebruikt, dwaal je als lezer snel af. Maar naarmate het boek vordert wordt meer duidelijk over de hoofdpersonages en is het makkelijker te volgen. Wel moet er nog veel worden teruggelezen om te weten over welk personage het ook al weer gaat. Daarnaast is het per hoofdstuk onduidelijk of het door Joost de Vries is geschreven vanuit Sieger, of is geschreven vanuit Edmund. Dit is na een paar regels in het nieuwe hoofdstuk wel duidelijk maar zorgt er in eerste instantie wel voor dat dit onduidelijk is. Joost de Vries heeft in Oude meesters goed ingespeeld op de actualiteiten. Zo komen de aanslagen in Amerika op 11 september aan bod en wordt het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines aangehaald. Hierdoor kan het verhaal zich afspelen op dit moment, wat ervoor zorgt dat het verhaal de lezer meer raakt. Wel is het zo dat het verhaal van de hak op de tak springt, waardoor je niet altijd kan volgen wat Joost de Vries precies wilt zeggen.

Al met al is Oude meesters is een mooi boek voor wie het prettig vindt om een boek te zien als een puzzel, waar meer duidelijkheid komt naarmate het boek vordert. Hoofdstuk per hoofdstuk wordt meer duidelijk en is beter te begrijpen wat voor verhaal Oude meesters is.

Oude meesters

1  2  3  4  5

Het grootste drama van de broers Sieger en Edmund van Zeeland is dat ze in de verkeerde tijd zijn geboren.
    Edmund zou anderhalve eeuw geleden op zijn best zijn geweest, toen je nog in je eentje een continent kon veroveren of de bron van de Nijl kon ontdekken. Nu reist hij van cruiseschip naar vijfsterrenhotel, dromerig op zoek naar iets betekenisvols. Pas als hij een vage, geladen vriendschap aangaat met zijn broers al dan niet weggelopen vrouw Sarie, voelt hij zich verleid zich ergens aan te verbinden.
    Sieger leeft in zijn hoofd in de tijd dat de krant een Deftige Meneer was en journalisten nog vertrouwd werden. Net als zijn krant aan de zoveelste populariserende restyling begint, is hij de enige getuige van een aanslag op een Russische politicus: een scoop die zo groot is, dat hij hem met niemand wil delen. Ook als dat betekent dat hij alle veiligheidsdiensten en complotdenkers van Europa achter zich aan krijgt.
    Oude meesters schakelt speels van familiedrama naar satire, van thriller naar romance, terwijl zich een groots, enerverend verhaal ontvouwt over heerszucht en compassie, kennis en onvermogen, vertrouwen winnen en liefde verspelen, en over het privilege van mannen die ervan uitgaan dat de wereld zonder meer van hen is - en de vrouwen die het daar niet direct mee eens zijn.
    Joost de Vries (1983) is redacteur bij De Groene Amsterdammer. Sinds het verschijnen van zijn debuutroman Clausewitz, in 2010, geldt hij als een van de meest getalenteerde schrijvers van zijn generatie. Zijn tweede roman, De republiek, werd bekroond met het Charlotte Köhler Stipendium en de Gouden Boekenuil en is in meer dan tien talen vertaald. In 2014 publiceerde hij zijn veelbesproken essayboek Vechtmemoires.