Recensie: Jamie kookt Italië RECENSIE

Recensie: Jamie kook Italië – Jamie Oliver

Jamie Oliver keert met zijn nieuwste boek Jamie kookt Italië terug naar zijn geliefde land. Het boek bevat zijn ultieme Italiaanse recepten, waarbij het draait om de ziel van de Italiaanse keuken. Hij draagt het boek op aan de mannen die hem de liefde voor alles wat Italiaans is hebben gegeven: Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo. Via een rondreis langs nonna’s (grootmoeders) geeft hij de lezer klassieke recepten uit het hele land mee. Puur genieten van de beste recepten. ‘Beter dan dit wordt het niet’, aldus de sterrenkok zelf.

Zijn eigen ervaringen worden afgewisseld door verhalen van de nonna’s. Geportretteerd en met een korte (culinaire) inleiding, delen zij hun beste recepten met de lezer. Authentieke recepten om de Italiaanse traditie levend te houden. Want zoals Jamie Oliver zelf zegt is de eetcultuur in Italië aan het veranderen. Hierdoor verdwijnen de tijdrovende tradities en recepten die van generatie op generatie werden doorgegeven. Met Jamie kookt Italië wil hij laten zien hoe makkelijk het eigenlijk is om deze authentieke gerechten te bereiden.

Het 21e boek van de kok staat, net als de overige boeken, vol prachtige foto’s die alle lezers doen watertanden. De recepten zijn voorzien van een korte inleiding met tips, ervaringen en nuttige informatie over de ingrediënten.  Met meer dan 140 recepten valt er genoeg uit te proberen van de Italiaanse keuken. Antipasti’s, soepen, brood & deegwaren, nagerechten en nog veel meer. Alle aspecten van de Italiaanse keuken komen aan bod. Uiteraard mag een groot pastahoofdstuk niet ontbreken. Onderaan de recepten staan de voedingswaarde per portie en achter in het boek vinden we een register. Hierin is ook te zien welke gerechten vegetarisch zijn.

De basisrecepten mogen natuurlijk ook niet ontbreken. In het laatste hoofdstuk vinden we dan ook hét recept om ‘koninklijk pastadeeg’ te maken. Ook mag de pastasaus niet worden overgeslagen en komen er heerlijke pesto’s aan bod. Genoeg inspiratie om uren in de keuken te staan!

Het is lastig kiezen uit een boek met zoveel lekkers! Ik ben voor een ‘Tortiglioni’ gegaan en een klassieke pesto.

Tortiglioni

Jamie Oliver noemt deze pasta een ode aan de zoete doperwt en bovendien een serieus portie comfortfood.  Hoewel ik in plaats van tortiglioni een andere pasta heb gebruikt, doet dit zeker niets af aan de smaak van het recept. De combinatie van o.a. erwten, pancetta en pecorino laat je smaakpapillen overuren maken, met een goede balans tussen zout en zoet. De erwten zijn een heerlijke toevoeging aan de pasta die ik zeker vaker ga gebruiken!

Pesto

Een klassieke pesto mag natuurlijk niet ontbreken! In het boek heeft Jamie Oliver 4 van zijn favoriete pesto’s beschreven. Eén daarvan is de bekende pesto met basilicum en pijnboompitten. Alle ingrediënten gaan bij elkaar in de vijzel en stampen maar! Het resultaat: een heerlijke verse en zelfgemaakte pesto. Gebruik hem door de pasta of smeer het lekker op je brood of een toastje. Genieten maar!

Met Jamie kookt Italië heeft Jamie Oliver weer een prachtig boek uitgebracht. Met authentieke recepten, afgewisseld met zijn eigen creaties, mag dit boek niet ontbreken in de keuken. Met al deze recepten gaan er ongetwijfeld vele avonden heerlijke gerechten geserveerd worden!

Jamie kookt Italië

1  2  3  4  5

Jamie Oliver keert met Jamie kookt Italië terug naar zijn culinaire roots. Want er is nog zo veel te ontdekken. Jamie kookt Italië bevat meer dan 140 van de allerbeste Italiaanse recepten, die allemaal aan de Jamie-standaard voldoen. Overheerlijk, no-nonsense, van gezond tot comfort food en vriendelijk voor je portemonnee en je schaarse kooktijd. Klassiek Italiaans anno nu, met de Jamie-twist, het go-to kookboek voor de favoriete keuken van veel thuiskoks.