Recensie: Voorlopers - De kracht van velen RECENSIE

Recensie: Voorlopers: De kracht van velen – Mirjam Hildebrand

In Voorlopers – De kracht van velen begint de vijftienjarige Emma aan een nieuw schooljaar op Precursor. Daarvoor moet ze eerst deelnemen aan een ceremonie, maar als tijdens het ritueel meerdere bewoners bewusteloos neervallen en daarna snel de rest van de bewoners wordt getroffen door een dodelijke ziekte, wordt het voortbestaan van de Voorlopers bedreigd. Zal het Emma en haar vrienden lukken om op tijd een oplossing te vinden en haar soort te redden?

Voorlopers – De kracht van velen is het tweede deel in de serie Voorlopers, maar ondanks dat het verhaal voortborduurt op deel één, kan het goed los gelezen worden. Belangrijke zaken worden helder uitgelegd zodat ook ‘nieuwkomers’ in deze serie begrijpen wat zich hiervoor heeft afgespeeld. Daarnaast schrijft Mirjam Hildebrand zo krachtig en beeldend, dat het verhaal ontzettend duidelijk binnenkomt.

Hildebrand neemt je mee door het afgeschermde dorp Persursor, waar de Voorlopers – mensen met speciale vaardigheden – samenleven. Het onderwerp over speciale krachten en ‘supermensen’ lijkt ondertussen uitgekauwd door de boeken- en filmindustrie, maar Hildebrand lukt het feilloos om hier zo’n bijzondere draai aan te geven dat het gehele onderwerp een vernieuwde uitstraling geeft.

De hoofdpersoon, Emma, is in vele opzichten een doorsnee vijftienjarige die zich druk maakt om jongens, de band met haar halfzus en de gevoelens jegens anderen, maar al snel wordt duidelijk dat zij een sterke persoonlijkheid is die sterk in haar schoenen staat. Het boek is vanuit het ik-perspectief geschreven, waardoor we Emma als lezer goed leren kennen. Ook de mensen om haar heen hebben allemaal hun eigen uitgesproken karakter en hoewel het af en toe zoeken is naar de juiste persoon die bij elke naam hoort en de onderlinge connecties, wordt het niet te ingewikkeld om bij te kunnen houden. In dit boek komen zowel karakters uit het vorige verhaal voor, maar maken we ook kennis met nieuwe personages die hun eigen plekje proberen te vinden in de wereld van Persursor.

In dit deel van de serie vertrekt Emma met haar vader naar het dorp Persursor, waar tijdens een speciale ceremonie blijkt dat meerdere bewoners van het dorp getroffen zijn door een mysterieuze ziekte die er voor zorgt dat ze epileptische aanvallen krijgen en hun vaardigheden niet meer kunnen gebruiken. Als er ook mensen beginnen te sterven en de sterfgevallen elkaar in een steeds sneller tempo opvolgen, begint de klok pas echt te tikken. Emma en haar vrienden moeten hun krachten bundelen en met een oplossing komen. Ondertussen lijken Emma en haar vriendje, Kasper, zich steeds meer van elkaar te vervreemden. Kunnen ze hier samen uitkomen, of betekent dit het einde van hun relatie? Emma leert dat ze met haar vaardigheid en het teken dat daarbij hoort – haar signum van een goudsbloem – genezende krachten heeft waarmee ze de zieken kan stabiliseren, maar er zijn teveel zieken om dit alleen te kunnen. Een voor een vallen de ouderen uit en moeten de jongeren samenwerken om het dorp in stand te houden.

Voorlopers – De kracht van velen houd je op het puntje van je stoel en weet je steeds weer te verrassen met spannende twists en de nieuwe informatie die de lezer tegelijkertijd met Emma te weten komt. Ondanks het feit dat het een Young Adult-boek is, zal dit ook veel volwassenen aanspreken die van dit genre houden. Mirjam Hildebrand heeft met dit boek een knap staaltje werk afgeleverd dat er gewoon om schreeuwt om verfilmd te worden!

Voorlopers 2 - Voorlopers. De kracht van velen

1  2  3  4  5

Om het nieuwe schooljaar op Precursor te kunnen volgen, moet Emma deelnemen aan de Cirkelceremonie, een ceremonie waar iedere bewoner van het dorp aan mee moet doen. Dit loopt echter anders dan verwacht. Drie bewoners vallen bewusteloos neer en wanneer zij weer wakker worden, zijn zij hun Voorlopers-vaardigheden kwijt.

Waar worden de verschijnselen – die zich razendsnel onder de bewoners verspreiden – door veroorzaakt? Zal het ze lukken om deze rampspoed te verslaan? Of verdwijnen de Voorlopers langzamerhand...

De kracht van velen is het spannende tweede deel van een vernieuwende, meeslepende YA-serie.