Recensie: Elke dag een foto RECENSIE

Recensie: Elke dag een foto

In Elke dag een foto staan 366 fotografie-opdrachten, waarbij je een jaar lang elke dag een foto kunt maken volgens een opdracht die is opgesteld door de makers van Mus, de mensen die dit boek hebben samengesteld. Het boek is van A4-formaat en heeft een romantisch ogende voorkant met een ouderwets uitziende camera op de voorkant, zodat meteen duidelijk is dat dit boek om foto’s draait.

In het voorwoord, geschreven door de makers van Mus, maken de samenstellers van het boek meteen duidelijk dat de thema’s en foto-opdrachten puur ter inspiratie zijn. Als gebruiker van het boek word je aangemoedigd om vooral je eigen draai aan de foto’s te geven. Er staan allerlei opdrachten in het boek, met veel verschillende thema’s. Een aantal voorbeelden van de opdrachten zijn: Afval: Is er in de buurt een vuilnisbelt? Of een afvalverzamelplek? Afval is niet altijd lelijk: zoek de schoonheid in vuilnis en maak er een mooie foto van. Lui: Hoe ziet luiheid eruit? Wordt het een zelfportret op de bank? Of een foto van een collega die nooit wat doet. De opdrachten zijn heel divers, de één concreet en de ander wat vager, waardoor je van alles kunt bedenken bij de opdracht. Dit maakt elke opdracht een uitdaging om weer een prachtige foto te maken. De foto’s kun je ook allemaal in het boek plakken, waardoor een heel persoonlijk boek kan ontstaan.

De samenstellers van het boek geven aan dat ze de seizoenen gevolgd hebben bij het maken van de thema’s en opdrachten, maar dat je vrij bent om de foto’s op je eigen tijd te maken, want in Nederland hebben we zelfs in het voorjaar wel eens een herfstachtige dag. Deze vrijheid is prettig, want het fotograferen moet ook niet als een verplichting voelen, maar juist het creatieve in jezelf stimuleren.

De kaft van het boek Elke dag een foto is in kleur, maar de inhoud is volledig in zwart-wit gehouden. Dit kan ervoor zorgen dat een boek saai is, maar niets is minder waar. Doordat je het boek met je eigen foto’s vult ontstaat vanzelf een kleurrijk en persoonlijk boek vol met je eigen foto’s.

Het boek Elke dag een foto helpt je om leuke en originele foto’s te maken. Zo kun je je fotografiekunsten verder ontwikkelen en het mooie te zoeken in alles om je heen, soms ook gewoon alledaagse zaken die je elke dag ziet. Het mooie is dat je alle foto’s ook in dit boek kunt plakken, waardoor je na alle 366 opdrachten een mooi en persoonlijk fotoboek hebt gecreëerd!

Recensie: Elke dag een foto

Elke dag een foto

1  2  3  4  5

Bekijk de wereld eens van een andere kant - door je lens. Ga op pad, gewapend met 365 grappige, moeilijke, leuke, inspirerende opdrachten en je ziet dingen die je nog niet eerder zag.

De opdrachten in het boek volgen de seizoenen: 365 + 1 opdrachten van winter naar lente, naar zomer en herfst. Maar omdat je in ons kikkerlandje regelmatig voor verrassingen staat (weersgewijs) kan het zomaar zijn dat de zomer in het water valt en het Indian Summer is in december - dus voel je vrij om de opdrachten te doen wanneer het je uitkomt en wanneer je er zin in hebt. Je vult gewoon de datum bij de foto in wanneer je hem hebt genomen. Een 365-dagen-lang fotodocument is een fantastische manier om een stukje van je leven vast te leggen op een unieke manier. Door de manier waarop de opdrachten worden gegeven, moet je er veel van jezelf in leggen - en niet alleen je eigen fotografische stijl. Wat is er nu leuker dan om in deze digitale tijd, je foto's ouderwets uit te printen en in je boek te plakken?