Recensie: De blauwe diamant RECENSIE

Recensie: De blauwe diamant – Care Santos

De kleindochter van Teresa Pujulà staat bij het graf van haar oma. Teresa wist altijd vele verhalen te vertellen, maar over sommige dingen uit het verleden heeft ze altijd gezwegen. De moeder van de kleindochter vindt het tijd dat deze dingen worden uitgezocht. Een mooie taak voor haar dochter. Een bladzijde verder speelt het verhaal zich af in de twintigste eeuw; Teresa is nog een jonge vrouw. Haar familie is in het bezit van een bijzondere wandklok. Hij loopt niet gelijk en slaat nooit, behalve wanneer iemand binnen de familie sterft. Langzamerhand komen familiegeheimen naar boven drijven.

De Blauwe Diamant, een boek als geen ander. Vooral het begin is een sprong in het diepe. Je begeeft je als lezer op een begraafplaats. Nu klinkt het alsof dit een of ander horror verhaal is, maar dat is echt niet zo. Uit dit stuk blijkt waarom Santos dit verhaal geschreven heeft. Haar familiegeschiedenis wordt vertaald naar een eigentijds verhaal. Of zoals de auteur beschrijft: ‘’‘De geschiedenis vertellen, omdat je oma dat niet heeft gedaan zul jij het moeten doen.’ Daartoe dienen romans. Om de doden te laten terugkeren. Om alles wat we zijn kwijtgeraakt terug te vinden. Daartoe schrijven we. Daartoe ben ik gekomen.’’

Het verhaal begint echt op 13 augustus 1927. Daarna zou je verwachten dat De Blauwe Diamant een chronologische volgorde aanneemt, maar dat is niet het geval. Elk hoofdstuk staat voor een bepaalde periode. Na een jaartal als 1927, kan het volgende hoofdstuk zich bijvoorbeeld afspelen in 1753. Ook flashbacks binnen flashbacks komen voor. Dit is soms wel verwarrend. Vooral in het begin kan dit even wennen zijn. Ook tussen vertelperspectieven wordt gewisseld. Daarnaast krijgen veel personen het woord. Toch is dit niet storend, snel wordt duidelijk wie spreekt.

Het boek bestaat uit twee delen. In het tweede deel gaat Santos dieper in op de ouders van Florián. Dit deel belicht alle vragen die onbeantwoord zijn gebleven in het eerste deel.

Bij het openslaan van het boek kom je meteen een stamboom tegen. Als lezer betrap je jezelf erop dat je bij elke nieuwe naam die je tegenkomt, toch even terugbladert. Hierdoor duurt het wel iets langer voordat je het boek uitgelezen hebt. Maar dit geeft je ook een duidelijk overzicht bij het verhaal. Bij elke nieuwe naam die je tegenkomt, weet je nu wel precies wie Santos beschrijft.

Vooral knap is de manier waarop Santos de geschiedenis zo levendig weergeeft in De Blauwe Diamant. Emoties komen duidelijk naar voren en situaties worden gedetailleerd beschreven. Dit maakt dat je echt het gevoel hebt dat je met Teresa terug in de tijd ben gereisd.

Kortom: De Blauwe Diamant beschrijft op een levendige en eigentijdse manier een familiegeschiedenis, met een kleine twist.

De blauwe diamant

1  2  3  4  5

Via een wandklok die de dood van leden van een familie aankondigt en die verbonden is met een duistere geschiedenis, voert Care Santos de lezer mee naar het begin van de achttiende eeuw: de jonge Silvestre besluit tegen de wens van zijn omgeving in zijn dorp in de Pyreneeën te verlaten en zijn geluk te beproeven in Mataro, een stadje boven Barcelona, waar de industrialisatie ondernemende mensen kansen biedt. Het loopt niet helemaal zoals hij het zich had voorgesteld. Met de gevolgen daarvan moet zijn verre achterkleinkind Teresa aan het begin van de twintigste eeuw in het reine zien te komen. Zij heeft niet alleen zijn blauwe ogen geërfd, maar ook zijn eigenzinnigheid en ondernemingszin. Ze zal de wensen van haar omgeving trotseren, zakelijk en in de liefde.