Recensie: Vuurrede RECENSIE

Recensie: Vuurrede – Jamie Quatro

De erg gelovige Maggie heeft voor zichzelf als regel gesteld dat ze geen seks zal hebben voor het huwelijk. Als dat toch gebeurt, besluit ze te trouwen met deze man (Thomas) om haar zonden op één of andere manier minder erg te maken. Ze is erg gelukkig met Thomas, ze krijgen twee mooie kinderen samen, maar toch mist ze iets. Ze begint een spirituele e-mailwisseling met James, een dichter, maar bij die e-mails blijft het niet…

Vuurrede van Jamie Quatro belooft een erg intrigerende roman te zijn met als trefwoorden liefde, dood, seks en God. Deze vier elementen in één boek: dat moet wel vuurwerk geven! Wel dat had gekund volgens mij, maar de verhouding tussen deze elementen was niet helemaal juist. Vooral dat laatste, God, maakt een groot deel uit van de verhalen en de dialogen in het boek. Een niet-religieus persoon zal zonder twijfel geërgerd worden door die onderdelen in het boek.

Over de schrijfstijl van Jamie Quatro valt ook heel wat te vertellen. Enerzijds is de schrijfstijl erg poëtisch, breekbaar en mooi om te lezen. Anderzijds wordt het verhaal erg chaotisch verteld, of is er gewoon te weinig verhaal. Er wordt heel erg veel afgewisseld tussen verschillende momenten in het leven van Maggie. In de eerste drie hoofdstukken krijg je haar jeugd, trouw en relatie met haar minnaar, waardoor haar hele levensverhaal al verteld lijkt. Deze chaotische sprongen tussen verschillende momenten blijven zich opstapelen, tot we aan het einde van het boek haar als bejaarde vrouw ontmoeten. Het boek is mooi in fragmenten, maar te verwarrend als geheel.

Een element in Vuurrede dat wel erg leuk was, waren de verwijzingen naar andere auteurs en boeken. Maggie is een vrouw die gestudeerd heeft en veel leest, en ze citeert erg veel auteurs in de e-mails die ze schrijft aan James. Het was leuk om die citaten te herkennen! Jamie Quatro heeft er precies de juiste uitgekozen, ze pasten bij het verhaal.

Naast de vertelstijl en het grote religieuze thema in het boek, kan er ook nog iets verteld worden over de onderwerpkeuze van de auteur. Er waren heel wat elementen in het boek die mijn belangstelling wekten, die in het algemeen gewoon bijzonder of origineel waren, maar waar de auteur helemaal geen aandacht aan besteedt. Om een voorbeeld te geven: al op jonge leeftijd (zo’n 8 jaar) blijkt de dochter van Maggie depressief te zijn. Ze kan niet slapen, trekt haar eigen haren uit, waarna ze behandeld wordt door een psychiater en medicatie moet nemen. Buiten de feiten die ik hier heb opgesomd, komen we niet veel meer te weten, terwijl dit toch een enorme impact moet hebben gehad op de toegewijde moeder. Het is jammer dat zo’n onderwerpen (er waren nog meer van zulke momenten) niet uitgebreider besproken werden en er gekozen werd voor andere prioriteiten. Op die manier ga je als lezer verder van de personages afstaan.

Vuurrede van Jamie Quatro is een prachtig geschreven roman met een chaotische verhaalopbouw. De religieuze toon in het boek kan een grote drempel zijn voor niet-religieuze lezers.

Recensie: Vuurrede – Jamie Quatro

Vuurrede

Jamie Quatro

28 juni 2018

ISBN 9789025451738
    Uitgever Atlas
    238 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

"Vuurrede' van Jamie Quatro vertelt het verhaal van Maggie, bijzonder toegewijd aan haar man Thomas, aan hun twee prachtige kinderen en aan God.
    Dan begint de schrijfster Maggie een platonische, intellectuele en spirituele mailwisseling met de dichter James, die uitmondt in een erotische verhouding die zowel Maggie's loyaliteit als haar normbesef op de proef stelt, en die haar meesleurt in de diepten van een duister verlangen.