Recensie: Notenkraker RECENSIE

Recensie: Notenkraker – E. Hoffman

Notenkraker door E. Hoffmann vertelt het klassieke verhaal van de notenkraker in een modern jasje. Je volgt het verhaal van Marie die op Kerstavond van haar oom een prachtige notenkraker krijgt. Dit is de start van het verhaal Notenkraker. Het blijkt namelijk niet zomaar een notenkraker te zijn, maar het neefje van haar oom. Door een betovering van de Muizenkoning is hij in een notenkraker veranderd. Samen met de soldatenpoppen van haar broer, probeert Marie de notenkraker te redden. Dit omdat ze stapelverliefd is op de notenkraker vanaf het moment dat ze hem voor het eerst zag.

Notenkraker is een boek wat prachtige illustraties bevat. Deze zijn rijk gedetailleerd en hebben een mooie kleurstelling. Hierdoor zul je een tijd naar de illustraties kijken, voordat je pas verder gaat lezen. Ook zie je in de illustraties dingen terug uit het verhaal, zoals bijvoorbeeld een bepaalde kast die in het verhaal voorkomt. E. Hoffman heeft het verhaal van de notenkraker mooi vertaalt naar de moderne tijd. Het verhaal zou zich zomaar op dit moment kunnen afspelen. Wel is het zo dat Notenkraker een aantal moeilijk woorden bevat. Dit boek zou geschikt zijn voor kinderen vanaf 6 jaar, maar waarschijnlijk zullen zij niet alles begrijpen. Dit vraagt wat extra uitleg, wat in principe natuurlijk geen probleem is gezien het feit dat boeken zorgen voor een bredere woordenschat. Maar is wel iets wat in de gaten gehouden moet worden.

Notenkraker is opgedeeld in verschillende hoofdstukken die precies de juiste hoeveelheid pagina’s bevatten. Zeker wanneer Notenkraker wordt voorgelezen, zijn de voorlees momenten goed in te delen in de hoofdstukken. Het boek bevat daarnaast ook een bepaalde diepgang waardoor duidelijk naar voren komt dat het belangrijk is om doorzettingsvermogen te hebben. Heel mooi om dit terug te lezen in een kinderboek. Het boek is gedrukt op prachtig dik, glanzend papier waardoor het een luxe uitstraling krijgt. Dit boek is zeker geschikt om cadeau te geven rond de decembermaand!

Recensie: Notenkraker – E. Hoffman

Notenkraker

1  2  3  4  5

Een tijdloos verhaal in een uniek jasje. De betoverende tekeningen van Roberto Innocenti zullen je hart veroveren. Voor lezers vanaf 6 jaar. Marie werd op slag verliefd op dit kleine mannetje. Ze bestudeerde zijn gezicht en zag duidelijk dat hij heel lief was … Illustrator Roberto Innocenti brengt een eerbetoon aan de klassieke kerstvertelling van E.T.A. Hoffmann.