Recensie: De hoogste prijs RECENSIE

Recensie: De hoogste prijs – Lena de Coninck

Iedereen wil er graag bij horen en Jana is daar geen uitzondering op. Ze wil zo graag lekker met vriendinnen shoppen, lekker eten en niet zo vast zitten in de problemen van haar ouders. Terwijl de problemen thuis erger worden zoekt Jana een uitvlucht om toch wel dat geld te kunnen krijgen. Ze meld zich aan op een datingsite waar mannen betalen voor seks. In het begin gaat dit ‘goed’, ze krijgt makkelijk veel geld en geniet van het uitgeven hier van. Uiteindelijk wordt het minder en minder. Vriendinnen vinden haar anders en nemen afstand, haar vriend weet niet meer wat hij moet en ook Jana moet toegeven dat ze wel in een heel lastig pakket zit.

In De hoogste prijs lees je hoe het leven kan lopen wanneer je net even teveel negatieve ervaringen achter elkaar hebt. Ouders die scheiden, een boze vader, een puber zijn en geldproblemen. In het eerste deel van het verhaal kun je je nog wel inleven, we willen er allemaal bij horen. Toch wordt het snel heel heftig en denk je: dit is echt niet meer normaal. Lena de Coninck schrijft De hoogste prijs alsof het allemaal vrij normaal is en het plot logisch is, maar dat is het niet. Dat maakt dat je uiteindelijk meer afstand ervaart van de hoofdpersonen: het is niet meer realistisch en je gaat je zelfs afzetten.

Het boek is goed geschreven voor de Young Adult categorie. Je hebt niet al te veel lastige verdieping maar het gaat vooral over gevoel en gedachten. De thema’s zijn veel voorkomend en De hoogste prijs leest lekker weg. Lena de Coninck kent haar publiek goed en schrijft dit boek op een hele aansluitende manier. Een leuk weetje is dat Lena de Coninck zelf ook nog erg jong is (20). De appjes die tussen door komen, de manieren waarop de hoofdstukken zijn vormgegeven en de mailtjes zijn echt uit deze tijd.

Wat betreft de karakter ontwikkeling was er ruimte voor meer diepgang. De karakters hebben allemaal een of twee hoofdeigenschappen waar ze steeds uit handelen. Niet iedere tiener waarbij de ouders scheiden reageren op de manier die Jana doet, dus wat maakt haar anders? Mogelijk dat dit ook bij draagt aan het gevoel van afstand verder in het boek. Veel daden kunnen invoelend worden wanneer je de innerlijke strijd erachter leest en ervaart. Mogelijk wilde Lena de Coninck hiermee het impulsieve tiener brein weergeven maar ze had daar meer mee kunnen doen.

Dan moet er iets worden gezegd over de boodschap van het boek. Dit zal vast niet zo worden bedoeld, maar dit is niet oké. Er is een stuk waarbij de mannelijke gynaecoloog die een spiraaltje zet, haar mee uit vraagt, korting geeft en laat klaarkomen, en dit helemaal normaal lijkt te zijn. Even voor de duidelijkheid: hij moet naar de tuchtraad. Daar komt bij dat Jana minderjarig is en seks heeft met oudere mannen. Er wordt gedaan alsof dit helemaal de fout is van Jana, maar laten we heel duidelijk zijn dat seks met een minderjarige heel erg tegen de wet en menselijkheid is. Het is om woedend van te worden.

Waar het dus een vlot geschreven boek is met herkenbare thema’s zijn er ook veel problemen met dit boek. Moreel gezien kan ik dit boek niet meer geven dan 1 hartje.

De hoogste prijs

1  2  3  4  5

Een realistische en invoelend geschreven roman over vriendschap, liefde en innerlijke tweestrijd. Voor young adults.
    De vijftienjarige Jana hangt vaak met vriendinnen in de winkelstraat, al is haar shopbudget kleiner dan dat van de rest. Totdat de plotse scheiding van haar ouders voor échte geldproblemen zorgt, en Jana een besluit neemt: ze meldt zich aan op een datingsite, waar ze mannen ontmoet die betalen voor seks. Jana gruwt ervan, maar de cadeautjes en het geld sterken tegelijkertijd haar zelfvertrouwen. En dan blijkt dat haar beslissing ook gevolgen heeft voor anderen …