Recensie: Zooo happy! Mijn maffe leven bij El Paradiso RECENSIE

Recensie: Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso – Fiona Rempt

De vader van lux komt op het fantastische idee om samen met zijn dochter, zijn nieuwe vriendin Marcia en haar zoon Krijn op vakantie naar Italië te gaan. Lux vindt het maar niks, urenlang op de achterbank naast de stinkende Krijn. Ook over Marcia kan door Lux niet positief worden gesproken. Lux houdt het niet lang uit in Italië en loopt weg. Als Lux’ vader ook eindelijk achter de ware aard van zijn vriendin komt, loopt hij achter Lux aan. Ze komen uit bij het reizend circusgezelschap El Paradiso. Samen beginnen ze hier aan een nieuw leven.

Fiona Rempt begint het avontuur van Lux netjes voordat ze op vakantie gaat. Lux neemt afscheid van haar oma en buurmeisje en belooft vlug terug te komen. Van haar vader krijgt ze een schrijfschrift, oftewel het boek dat daadwerkelijk voor de lezer ligt, waar ze alles wat ze wil op kan schrijven. Dan stapt ze in de auto en neemt naast Krijn plaats. De ergernissen die Lux sindsdien van zich afschrijft zijn grappig en passen in de belevingswereld van achtjarigen, waardoor Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso prima bij de doelgroep aansluit.

Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso is een blijvend interessant verhaal – alle wendingen zijn daadwerkelijk onverwachte plottwists – met een tempo dat een passende snelheid heeft. Helaas verklapt de flaptekst de volledige eerste helft van het verhaal. Uiteraard was het de wens dat niet de hele plot van tevoren werd verklapt. Toch wordt met deze flaptekst alle aandacht op de eerste helft gelegd en wordt de inhoud ervan blootgelegd. Hierdoor is de eerste helft van het boek slechts een uitbreiding van dat wat de lezer al wist.

De illustraties zijn van toegevoegde waarde voor Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso. Ten eerste geven de tekeningen een speels effect aan de bladzijdes. Daarnaast zorgen ze ervoor dat Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso daadwerkelijk op het schrijfschrift van Lux gaat lijken. Een van de illustraties is een niet al te gedetailleerde weergave van Europa. Helaas heeft ons werelddeel op deze tekening een paper town, of eigenlijk een paper country: er is een extra land links van Italië en Zwitserland dat net zo lang als Frankrijk is. Echter is het echte Frankrijk er nog links van te vinden. Kortom: het is alsof Monaco zo’n honderd keer groter is geworden.

Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso speelt zich af in meerdere Europese landen, want El Paradiso reist internationaal rond. Er werd al even eerder over de eerste helft van het boek gesproken. Over dit deel, de vakantie in Rome, mag gezegd worden dat de omgeving middels ruimtebeschrijvingen en sfeer zeer duidelijk is uitgelegd. De lezer kan vooral de Trevifontein precies voor zich zien. In tegenstelling tot Rome komen de landen waar Lux en haar vader zich daarna bevinden minder uitgebreid aan bod. Dit is toch wel een minpuntje aan de geografische balans in Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso.

Rempt heeft middels Zooo happy! - Mijn maffe leven bij El Paradiso zeker een aanrader op haar naam staan. Lux is als een enthousiaste vriendin voor de lezer en neemt hem of haar mee door Europa, waar het ene land helaas minder de aandacht krijgt dan het andere land. De onverwachte plotwendingen en spontane illustraties heffen dit minpuntje gelukkig weer op.

Zooo happy! Mijn maffe leven bij El Paradiso

1  2  3  4  5

Een vrolijk dubbeldik boek over vriendschap en veel meer
    Zooo happy! is een extra dik boek van succesauteur Fiona Rempt, met lekker veel vrolijke illustraties van Kristel Steenbergen. In het boek zitten twee heerlijke verhalen over BFF's Lux en Luna. Ze hebben een heel bijzonder leven, want ze wonen bij het arties¬tengezelschap El Paradiso. Het leven bij het circus is echt 'super-fantastico' vinden ze.
    Totdat er van alles misgaat. Er zijn dieven actief en het voortbe¬staan van het circus komt in gevaar. Lux en Luna krijgen zelfs ruzie! Maar wanneer El Paradiso echt zijn deuren zal moeten gaan sluiten, hebben Lux en Luna elkaar toch weer hard nodig om dit te voorkomen.