Recensie: Buiten de orde RECENSIE

Recensie: Buiten de orde – Tomas Espedal

Een oudere man en een veel jongere vrouw krijgen een verhouding. Omdat de buitenwereld hun relatie vanwege het leeftijdsverschil afkeurt, trekken ze zich terug in het huis van de man. Daar is de man gelukkiger dan ooit. Hij geeft liefde als nooit tevoren. Na zes jaar verlaat de jonge vrouw hem. Ze wil beleven wat hij al allemaal beleefd heeft. Het slaat een diepe wond bij de man, een wond die intensieve herinneringen wakker roept: aan zijn jeugd, zijn eerste liefde, de jaren met zijn overleden vrouw. Beelden van gelukkige ogenblikken en moeilijke momenten in het leven van alledag trekken aan hem voorbij.

Tomas Espedal neemt de lezer mee in zijn eigen verhaal, een verhaal over geluk. Zelf geeft hij meermaals aan dat een verhaal over geluk kort moet zijn. Buiten de orde geeft het hoofdpersonage de ruimte zijn levensverhaal te doen. Hoe toevallig is het dat dit personage van plusminus dezelfde leeftijd als de auteur is, ook in Bergen woont en ook schrijver is? Het is fantastisch als de puzzelstukjes voor de in het begin van niets wetende lezer steeds meer op hun plek vallen en de lezer de gelijkenissen tussen personage en auteur kan plaatsen.

Espedal schrijft een interessant verhaal over zijn liefdesleven. Tijdens, maar ook achteraf zullen er nog vraagtekens blijven hangen over in hoeverre alles waargebeurd is. Gelukkig maakt dit Buiten de orde niet minder mooi. Het beste is nog dat je, zodra je het boek uit hebt, het verhaal nogmaals wilt lezen. Dit komt voornamelijk door die puzzelstukjes, die de lezer op de juiste plaats kon leggen. Buiten de orde is zeker een blijvertje in de boekenkast!

Espedal vertelt zijn verhaal op een niets meer dan mooie manier. Het tempo dat hij hanteert is fijn en de literatuur die uit zijn pen is gevloeid lijkt hier en daar wel een deel van een gedicht. Het feit dat er witregels zijn om de verschillende alinea’s van elkaar te scheiden, helpt hierin mee. Echter, dit haalt niet weg dat Espedals zinnen zijdezacht zijn, ongeacht de realistische inhoud ervan.

Buiten de orde is duidelijk uitstekend werk van Espedal. Het boek smaakt naar meer (of herhaling), dankzij de zijdezachte zinnen, realistische inhoud en puzzelstukjes die tijdens het lezen steeds beter op hun plek zullen vallen. Buiten de orde is waarachtig een aanwinst in de boekenkast.

Buiten de orde

1  2  3  4  5

Een oudere man, de ik-figuur van de roman, en een veel jongere vrouw krijgen een verhouding. Omdat de buitenwereld hun relatie vanwege het leeftijdsverschil afkeurt, trekken ze zich terug in het huis van de man. Daar is de man gelukkiger dan ooit. Hij geeft liefde als nooit tevoren. Na zes jaar verlaat de jonge vrouw hem. Ze wil beleven wat hij al allemaal beleefd heeft. Het slaat een diepe wond bij de man, een wond die intensieve herinneringen wakker roept: aan zijn jeugd, zijn eerste liefde, de jaren met zijn overleden vrouw. Beelden van gelukkige ogenblikken en moeilijke momenten in het leven van alledag trekken aan hem voorbij. Langzaam lost het verdriet van de man op. "Jij zegt einde, maar de liefde zal niet eindigen,' is zijn bitterzoete conclusie.