Recensie: Wat als dit het is RECENSIE

Recensie: Wat als dit het is – Becky Albertalli en Adam Silvera

Becky Albertalli en Adam Silvera besloten hun krachten te bundelen en hieruit kwam het boek What If It's Us. Het boek werd door Blossom Books vertaald naar het Nederlands en uitgegeven onder de titel Wat als dit het is. Albertalli staat bekend om haar lieve en hartverwarmende boeken, waarvan De Voordelen van Onbeantwoorde Liefde en Simon VS de Verwachtingen van de Rest van de Wereld vertaald zijn naar het Nederlands. Van de laatstgenoemde is eerder dit jaar de verfilming uitgebracht. Silvera  staat bekend om zijn rauwe boeken waarin homoseksualiteit een grote rol speelt en waarvan de eindes van de boeken je hart breken. Op het einde gaan ze allebei dood is het eerste boek van hem dat vertaald is naar het Nederlands en werd begin dit jaar door Clavis uitgegeven.
Zouden deze twee uitersten een goede match zijn?

Arthur verblijft tijdelijk met zijn ouders in het huis van zijn oom in New York, omdat zijn moeder voor haar werk een tijdje is overgeplaatst naar deze machtige stad. Wanneer hij op een dag door de stad drentelt, valt zijn oog op een knappe jongen die met een grote doos in zijn handen bij de ingang van het postkantoor staat. Ze raken aan de praat en Arthur volgt deze 'Doosjongen' het postkantoor in. Het blijkt dat Doosjongen, Ben, spullen van zijn ex in deze doos heeft zitten en op het punt staat deze terug te sturen. Na deze ontmoeting gaan de jongens allebei hun eigen weg. Toch blijven ze bij elkaar door het hoofd fladderen. Zou dit het zijn of heeft het universum andere plannen?

Het is onmogelijk om geen genegenheid voor de hoofdpersonen te ontwikkelen. De jongens zijn oprecht, joviaal en maken dingen mee die voor iedereen wel ergens herkenbaar zijn. Omdat er twee auteurs aan het boek hebben gewerkt, weet je niet hoe een bepaalde situatie zich zal ontwikkelen en dit zorgt voor verrassende wendingen. De twee tegenstrijdige personages zorgen voor moderne dialogen die veel humor bevatten en de meeste lezers (op z'n minst) een grote glimlach zullen bezorgen tijdens het lezen. De gebeurtenissen die de jongens meemaken zijn erg realistisch en zorgen ervoor dat je je als het ware zelf op de pagina's bevindt en je terug laat denken aan je eigen date-periode(s).

Vriendschap speelt een flinke rol in Wat als dit het is. Het verhaal draait teveel om Ben en Arthur om hun vrienden ook hoofdpersonen te kunnen noemen, maar ze zijn ook weer te veel aanwezig om ze als bijpersonages te bestempelen. De balans is nagenoeg perfect. Het toont aan dat vriendschappen belangrijk zijn in hun leven waarin ze op zoek zijn naar zichzelf, maar daar niet zonder gezelschap antwoorden op zullen vinden.

Het is jammer dat de auteurs niet meer uit de omgeving hebben gehaald. Deze magnifieke stad biedt veel mogelijkheden voor decor, maar eigenlijk zijn er alleen een aantal meldingen over bekende trekpleisters. Een gemiste kans, omdat het nu voelt alsof het verhaal zich in elke random stad had af kunnen spelen. Iets meer betrekking had ervoor gezorgd dat je je nog meer betrokken zou voelen. Gelukkig valt deze kritiek onder de noemer 'muggenzifterij', want het is nergens storend voor het verhaal en alleen een liefhebber van deze stad zou hierover vallen.

Wat als dit het is is een fantastisch Young Adult boek dat haar lezers zal laten stralen. Albertalli en Silvera hebben een schitterend boek geschreven dat boordevol humor zit en door de kenmerkende gebeurtenissen geschikt is voor jong en oud.

Wat als dit het is

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De auteur van LOVE, SIMON en de auteur van AAN HET EINDE GAAN ZE ALLEBEI DOOD, schreven samen deze nieuwe romantische komedie.
    Arthur is alleen voor de zomer in New York, maar dankzij zijn favoriete musicals weet hij dat dit de stad is waar alles kan gebeuren. Hij zou dus zomaar overvallen kunnen worden door een adembenemende romance. (Alleen de vraag is: wanneer?)
    Ben zit absoluut niet te wachten op adembenemende romances. Hij is op weg naar het postkantoor met een doos vol spullen van zijn ex, en daar komt weinig romantiek bij kijken.
    Maar als Arthur en Ben elkaar ontmoeten bij het postkantoor, is er een vonk. Er is een tweede ontmoeting, een eerste date. Een tweede date. Maar wat als het niet werkt? Wat als Arthur te hard zijn best doet? Wat als Ben niet genoeg moeite doet? Wat als het leven niet echt een Broadway-musical is?
    En wat als het dat wel is?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton