Recensie: De piraten van Scheurbuikstrand RECENSIE

Recensie: De piraten van scheurbuikstrand – Jonny Duddle

In De piraten van scheurbuikstrand nodigt piraat Sammie via de flessenpost zijn vriendinnetje Sanne uit om mee te gaan op vakantie naar scheurbuikstand. Er ligt op scheurbuikstrand een schat van Dwaze Dries begraven en die wil Sammie samen gaan zoeken en opgraven. Natuurlijk ziet de stoere Sanne dit wel zitten. Maar een landrot mee naar scheurbuikstand hoe kan Sammie dat nu doen? De andere piraten zijn geschokt want Sanne is een en al fatsoen. Zullen Sanne en Sammie de schat gaan vinden?

Wat als eerste meteen opvalt aan De piraten van scheurbuikstrand is dat het boek er echt extreem mooi uitziet. Het is een prachtige hardcover met een geweldige kleurrijke illustratie  op de voorkant die meteen een gezellige sfeer schept. Dit boek nodigt daardoor ook uit om het op te pakken en te bekijken. Als je het boek openslaat zie je direct op de eerste bladzijde een mooie piraten landkaart van  het eiland scheurbuikstrand. Meteen vanaf de eerste bladzijde kijk je je ogen uit. De illustraties zijn echt waanzinnig mooi, kleurrijk, realistisch en gedetailleerd. Tot in de kleinste details is alles weergegeven.

Wat heel erg leuk is, is dat Sammie en Sanne elkaar flessenpost sturen omdat Sammie natuurlijk op zee is omdat zijn familie piraten zijn. Bij flessenpost denk je natuurlijk ook meteen aan piraten, dus dat heeft auteur Jonny Duddle heel erg leuk gedaan. Je ziet Sanne dan ook echt met een hengel naar de kade van Suf-aan-Zee (het dorp waar Sanne woont) lopen om zo de fles op te vissen, geniaal bedacht. De illustraties versterken het verhaal enorm en daardoor word je dan ook meteen vanaf het begin het verhaal ingezogen.

De piraten van scheurbuikstrand is natuurlijk een perfect prentenboek om samen met je kinderen te lezen. Zowel jongens als meisjes zullen genieten van dit stoere verhaal, maar ook als ouder zullen je je geen moment vervelend. Er zit  midden in het boek ook nog een mooie uitklapplaat, dat voor kinderen natuurlijk geweldig is. Ook komen er heel veel piraten gewoontes voorbij, zoals bijvoorbeeld uitdrukkingen als “land in zicht”, “strijk de zeilen” en “Ahoi”. Sanne is een landrot en valt daardoor behoorlijk op. Ze is schoon, heeft  kortgeknipte nagels, eet met mes en vork, maar Sanne blijft door het verhaal heen gewoon lekker zichzelf, dat is echt een heel sterk punt aan dit verhaal. Doe jezelf niet anders voor dan je bent, mooie onderliggende boodschap dus.

De schrijfstijl van Jonny Duddle is stoer, grappig en lekker vlot, maar het mooiste aan dit prentenboek zijn toch wel de illustraties, die op zichzelf al een verhaal vertellen. Aangevuld met de tekst vormt het zo een heel compleet geheel. Er valt zoveel te bekijken aan elke bladzijde in dit boek, dat je voorlopig wel even zoet bent. En hoe vaak je het verhaal ook leest, het blijft leuk.

Kortom, hou je van mooie illustraties en een stoer piraten verhaal, dan is De piraten van scheurbuikstrand echt een prentenboek dat je blij zal maken. Zowel leuk voor jong als voor oud!

Jonny Duddle schreef eerder al de prentenboeken: Piraten in de straat, Het piratenmaal en Gigantosaurus.

De piraten van Scheurbuikstrand

1  2  3  4  5

De piraten van Scheurbuikstrand is het vervolg op de bestseller Piraten in de straat van Jonny Duddle. Dit prentenboek met bijzonder artwork voor kinderen vanaf 4 jaar is op rijm vertaald door Gouden Griffel-winnares Bette Westera. Met verrassende uitklappagina en stoere schatkaart.

Sanne mag met haar piratenvriend Sammie en zijn familie mee op vakantie naar Scheurbuikstrand. Sanne heeft er zin in, maar de andere vakantiegangers zijn helemaal niet blij met een landrot op Scheurbuikstrand. Sanne moet een piratentest ondergaan, maar nog voor het zover is vindt Sanne door haar slimmigheid een schat waar de piraten al eeuwenlang naar op zoek waren.