Recensie: Justins Rivaal RECENSIE

Recensie: Justins Rivaal – Lydia Rood

Justin heeft het niet makkelijk op school. Hij wordt gepest door zijn klasgenootjes en heeft last van vreetbuien, waardoor hij te dik is. Als hij thuis is, wil hij alles goed doen, want zijn moeder heeft het al moeilijk genoeg. Als Justin op een dag naar huis loopt, ziet hij hoe een van zijn pesters in elkaar geslagen wordt. Zijn rechtvaardigheidsgevoel speelt op en hij schiet hem te hulp. Een klein gebaar, met grote gevolgen. Want wat als jouw pester jouw veilige haven betreedt?

Justins rivaal is een samenwerking van schrijfster Lydia Rood en Jason. Lydia bezoekt met regelmaat basisscholen om het lezen en schrijven onder kinderen te stimuleren. Het verhaal van Jason sprak haar zo aan dat ze samen besloten het verhaal uit te werken en te publiceren. Zo kwam Justins rivaal tot stand.

Justins rivaal is echt gericht op de jongere Young adults. Het verhaal speelt zich af op de basisschool, in groep 7, net zoals Jason. De verhalen van Justin zijn dan ook deels gebaseerd op de ervaringen van Jason. Ook de schrijfstijl, woordkeuze en de indeling van het boek zijn gericht op de jonge lezer. Er wordt gebruik gemaakt van een groter lettertype met voldoende witruimtes en pauzes.

Het verhaal draait voornamelijk om rechtvaardigheid. Justin is een rustige jongen, die houdt van lezen en de Griekse mythologie. Danilo is aanwezig en heeft een grote mond. Beide jongens hebben het niet makkelijk thuis, maar gaan er op een andere manier mee om. De onderliggende vraag is dan ook: Is een instabiele thuissituatie een vrijbrief voor onbehoorlijk gedrag?

In Justins rivaal beschrijft Lydia Rood op een hele natuurlijke manier de ontwikkelingen tussen Justin en Danilo. Maar het gaat niet alleen om de verwerking van Justin zijn problemen en zijn kijk op de wereld, het verhaal is ook een aansporing voor alle kinderen die gepest worden en/of zich in een lastige (thuis)situatie bevinden. Ondanks alle beren op het levenspad van Justin, blijft Justin zichzelf. Hij verlaagt zich niet tot het niveau van Danilo, maar jaagt zijn dromen achterna, hoe onmogelijk dat soms ook lijkt. Ook Jason doet in het nawoord nog een duit in de zak: Blijf praten, want praten helpt!

Kortom, Justins rivaal is een spannend boek voor de jonge lezer. Er wordt gebruik gemaakt van een prettige schrijfstijl, waardoor er veel herkenning en erkenning is voor de lezer. Het bevat een leuke verhaallijn dat toch de nodige vragen oproept: Wat is rechtvaardig? Welke rol speelt het thuisfront? En wat is de invloed van de leerkracht? Maar bovenal is Justins rivaal van Lydia Rood een aansporing voor alle kinderen: kom in actie tegen pesten!

Recensie: Justins Rivaal – Lydia Rood

Justins rivaal

1  2  3  4  5

Duwen, schelden, in de sloot duwen… Justin wordt gepest. Als hij ontdekt dat pestkop Danilo het zwaar heeft thuis, besluit Justin hem te helpen. Maar hoe ver ga je voor een van de grootste pestkoppen van de klas? Justins rivaal is geschreven naar een idee van Jason (10 jaar). Lydia Rood kwam wekelijks in zijn klas dankzij de Schoolschrijver, een initiatief waardoor kinderboekenauteurs langdurig gastschrijver zijn op scholen. Het resultaat van deze bijzondere samenwerking tussen kind en schrijver is een actuele jeugdroman die indruk maakt.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk