Recensie: Bloedspoor RECENSIE

Recensie: Bloedspoor – Lousie Boije af Gennäs

We huiveren altijd een beetje bij de zoveelste aankondiging van een nieuwe thrillerreeks. Vaak volgt men platgetreden paden en stapelen de clichés zich op. Anders is het natuurlijk wanneer de auteur al een grote reputatie heeft opgebouwd. Feministe en auteur Louise Boije Af Gennäs heeft in Zweden een ware sterrenstatus. Dat heeft ze niet alleen te danken aan haar opmerkelijk privéleven, maar zeker ook aan de populaire televisieserie Rederiet. De Rederij is Zwedens bekendste soap en liep van 1992 tot 2002 op de televisie. De bedenker van de serie was Louise Boije Af Gennäs. Ondertussen heeft ze ook al acht romans op haar palmares. Nu waagt ze zich aan een nieuwe uitdaging: de Resistance-trilogie, drie boeken gebaseerd op de verschillende Zweedse politieke schandalen. Het eerste deel Bloedspoor is alvast een schot in de roos: beklijvend, beklemmend, mysterieus en uitermate spannend.

Na enkele traumatische gebeurtenissen in haar geboortestad – vader is omgekomen in verdachte omstandigheden en zelf werd ze verkracht - wil Sara een nieuw leven opbouwen in Stockholm. Ze neemt haar intrek in een verlopen pand met bizarre bewoners en begint een baantje in een eenvoudig eethuisje. Na enkele weken leert ze de flamboyante Bella kennen die haar overhaalt om in haar PR-bedrijf te stappen en met haar een flat te gaan delen. Van dan af stapelen de bizarre gebeurtenissen zich op. Sara lijkt niemand meer te kunnen vertrouwen en twijfelt heel erg aan haar eigen mentale toestand. Ook de psycholoog die ze naar aanleiding daarvan opzoekt, lijkt fake. Daarom zoekt ze haar toevlucht tot twee oude familievrienden, maar ook daar lijkt een en ander niet helemaal te kloppen. In het bureau van haar vader vindt ze een hele reeks krantenartikelen en aantekeningen die verband houden met mensenhandel en prostitutienetwerken met banden tot de hoogste regionen van de Zweedse politiek. Alles lijkt te wijzen op een gigantische doofpotaffaire, maar wat had haar vader hiermee te maken? Op het einde van Bloedspoor drijven een aantal onverwachte overlijdens en opvallende moorden de spanning ten top. Het boek eindigt met een cliffhanger en doet uitkijken naar het twee deel Schijndood.

Bloedspoor is volledig geschreven vanuit het standpunt van Sara. De inleving en herkenning is daardoor groot en direct. De vele bizarre gebeurtenissen brengen zowel het hoofdpersonage als de lezer aan het twijfelen. Dat is een grote verdienste van Louise Boije Af Gennäs.  Vanaf halfweg het boek krijgt de lezer meer en meer informatie over de politieke achtergrond en de schandalen via de krantenknipsels die Sara’s vader heeft verzameld. De auteur gebruikt hiervoor originele krantenknipsels en zo is de link met de realiteit heel sterk. Wie de Zweedse politiek de afgelopen decennia heeft gevolgd, herkent heel wat zaken. De stijl is zeer meeslepend en uitnodigend. Er wordt een beroep gedaan op de lezer om mee te denken en zelf verbanden te leggen tussen de vele documenten. Bloedspoor is alvast een goede mix tussen onderzoeksjournalistiek en thriller. Indien de volgende delen dezelfde toon aanhouden, hebben we opnieuw te maken met een ijzersterke Zweedse trilogie volledig in de traditie van Millenium.

De Resistance-trilogie - Bloedspoor

1  2  3  4  5

In de Resistance-trilogie beschrijft Louise Boije af Gennäs het gevecht van een individu tegen de autoriteiten.