Recensie: Leven voor de liefde RECENSIE

Recensie: Leven voor de liefde – Nicholas Sparks

Leven voor de liefde draait om Tru en Hope. Tru is safarigids in een wildreservaat en woont al zijn hele leven in Zimbabwe. Op een dag ontvangt hij een brief van zijn biologische vader uit North Carolina, Verenigde Staten. Nieuwsgierig reist hij naar North Carolina om zijn vader te ontmoeten. Hope woont al haar hele leven in North Carolina. Ze heeft een leuke baan, maar met haar relatie loopt het niet zo goed. Om na te kunnen denken betrekt ze enige tijd het huisje van haar ouders op Sunset Beach. Zo komt het dat Tru en Hope opeens tijdelijk buren zijn. Ze voelen zich erg tot elkaar aangetrokken, maar komen voor de keus te staan: familie of hun eigen geluk.

Het boek is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel worden de personages geïntroduceerd. De auteur neemt hier de tijd voor, zodat je Tru en Hope gelijk goed leert kennen. Deze introductie zorgt er ook voor dat je latere gebeurtenissen goed kunt plaatsen en sympathie krijgt voor beide personages. Tru en Hope hebben momenteel geen makkelijk leven. Beide hebben hun eigen problemen, maar wanneer zij elkaar voor het eerst zien slaat de vonk gelijk over. Het is een bijzonder romantisch verhaal en de liefde tussen Hope en Tru is gelijk heel diep.

Nicolas Sparks is een Amerikaanse auteur die in zijn romans de thema’s geloof, liefde en het lot vaak laat terugkomen. Ook in Leven voor de liefde zie je dit zeker terug. Enkele andere boeken die de auteur schreef zijn onder andere Zie mij en Het dagboek, dat ook verfilmd is onder de titel The Notebook.

Bij het lezen van dit boek komen allemaal emoties voorbij, zo zijn er momenten waarop je een glimlach rond je lippen hebt, grappige elementen, maar ook komt er verdriet en boosheid kijken bij het lezen van Leven voor de liefde. Dit brede palet aan emoties is kenmerkend van de boeken van Nicholas Sparks en ook in dit boek kun je hier weer heerlijk van genieten en allerlei gevoelens ervaren.

Het bijzondere aan Leven voor de liefde is dat het op een waargebeurd verhaal gebaseerd is. De roman moet wel gezien worden als fictie, maar dat het verhaal echt gebeurd is geeft toch wel een extraatje aan deze roman. Er is een bijzondere rol weggelegd voor een brievenbus vol liefde en het geloof in het lot.

Leven voor de liefde is een bijzonder verhaal over liefde en verlies. Deze roman van Nicholas Sparks bevat veel emoties, een boek met een lach en een traan. Een romantisch verhaal dat zeker de moeite waard is om te lezen.

Leven voor de liefde

1  2  3  4  5

Hope Anderson staat op een kruispunt in haar leven: haar relatie is op een dood spoor terechtgekomen en haar vader blijkt te lijden aan de vernietigende ziekte ALS. Om tot rust te komen en alles op een rijtje te kunnen zetten, trekt ze zich voor een tijdje terug in het familiehuis in Sunset Beach.

Daar ontmoet ze Tru Walls, een man die sinds de traumatische dood van zijn moeder in het reine probeert te komen met zijn familieverleden en moet zien te achterhalen wie en waar zijn vader is. Hope en Tru voelen zich onmiddellijk tot elkaar aangetrokken, maar staan al snel voor een onmogelijke, hartverscheurende keuze: die tussen hun familie en hun persoonlijke geluk.