Recensie: Middagzwemmers RECENSIE

Recensie: Middagzwemmers – Jocelyn Vreugdenhil

De roman Middagzwemmers van Jocelyn Vreugdenhil valt eigenlijk het beste te omschrijven als een eigentijds komisch drama. Het verhaal gaat over het lesbische koppel Sanne - een succesvolle zakenvrouw op de Amsterdamse Zuidas - en Charlie - opnameleider bij een kookprogramma. Sanne en Charlie hebben een kinderwens en gaan daarom op zoek naar een geschikte donor. Echter, tijdens hun zoektocht wordt hun relatie behoorlijk op de proef gesteld en krijgen ze te maken met allerlei dilemma’s: gaan ze voor co-ouderschap met een donor die ze goed kennen, of willen ze liever een anonieme donor via de spermabank? En waar vind je zo’n donor nou eigenlijk? En aan welke eisen moet hij voldoen? Daar komt nog bij dat bij Sanne de twijfels toeslaan terwijl Charlie juist op een bijna obsessieve manier bezig is met haar kinderwens. Al met al geen gemakkelijke opgave dus, en het is uiteindelijk nog maar de vraag of hun relatie sterk genoeg is om deze zoektocht vol hindernissen te overleven.

Opvallend aan het boek is dat de struggles van Charlie en Sanne eigenlijk heel herkenbaar zijn. Ze mogen dan een lesbisch koppel zijn, maar hun ervaringen en de ups en downs in hun relatie zijn eigenlijk dingen waar iedereen zich in kan herkennen.

Een minpuntje aan Middagzwemmers vond ik persoonlijk dat het tempo van het boek soms een beetje aan de lage kant lag. Vooral de stukjes met een hoog koetjes-en-kalfjes gehalte maken dat je als lezer soms toch een beetje de neiging hebt om het boek weg te leggen. Ter illustratie, wanneer Sanne en Charlie op bezoek zijn bij een homostel om te kijken of er een wederzijdse klik is en of ze bereid zouden zijn zaad te doneren, kruipt het verhaal op zo’n slakkentempo vooruit dat het bijna pijnlijk is. Al is het ook wel weer zo dat de pijn die je op dat moment als lezer duidelijk voelt ook het gevolg is van de manier waarop Vreugdenhil de soms redelijk absurde situaties weergeeft waar Sanne en Charlie in belanden. In die zin is het lage tempo passend, want het versterkt het ongemak wat de hoofdpersonages overduidelijk ervaren wanneer ze proberen een onderhoudend gesprek te voeren met de mogelijke papa’s van hun toekomstige kroost.

Op andere momenten is Vreugdenhil juist erg van de hak-op-de-tak en heb je als lezer het gevoel dat je niet echt vat krijgt op de personages en de gebeurtenissen. Zo is de overgang van het moment waarop de hoofdpersonages elkaar leren kennen hun zoektocht naar een geschikte donor nogal plotseling. Hierdoor heb je toch een beetje het gevoel alsof je iets hebt gemist.

Als je op zoek bent naar een spannend boek voor ’s avonds in bed of met een dekentje op de bank, raad ik deze roman niet aan. Echter, de realistische personages in combinatie met de herkenbare problemen waar Sanne en Charlie mee worstelen en de rauwe humor van Vreugdenhil maken Middagzwemmers toch een onderhoudende roman die aantrekkelijk is voor een breder publiek.

Middagzwemmers

1  2  3  4  5

Charlie, opnameleider bij een kookprogramma, en Sanne, carrièrevrouw op de Zuidas, zijn gelukkig samen. Tot ze besluiten samen een kind te krijgen. Vol vertrouwen beginnen ze aan de zoektocht naar een donor. Maar hoe vind je de juiste? Hoe vind je er überhaupt een?
    En met de uitgesproken kinderwens duiken allerlei issues op: Sanne twijfelt diep in haar hart, Charlie raakt juist steeds meer geobsedeerd door het moederschap. Terwijl Charlie zich in de armen stort van haar boho-vriendin Amber, bijt Sanne zich vast in haar werk en drijven de twee steeds verder uit elkaar.
    Maar echte liefde laat zich niet zomaar wegsturen, als je er maar voor openstaat.