Recensie: De paradox van geluk RECENSIE

Recensie: De paradox van geluk – Aminatta Forna

De paradox van geluk
introduceert de lezer tot twee interessante en geloofwaardige personages, namelijk Attila en Jean. Hun levens komen samen als ze letterlijk tegen elkaar aan botsen op een brug in Londen. Vervolgens gaat het verhaal over hun levens apart en hun interacties samen. Attila is een psychiater uit Ghana, die vanwege zijn werk naar Londen is gekomen. Maar Londen is ook de plek waar zijn eerste liefde en collega Rose woont, die daar verblijft in een zorginstelling vanwege vroege Alzheimer. En Jean is een wetenschapper die is verhuisd van Amerika naar Londen om het leven van vossen in de stedelijke omgeving te bestuderen. Tijdens Attila’s verblijf in Londen komt hij erachter dat zijn nicht vals ervan is beschuldigd een illegale immigrant te zijn, waardoor ze haar huis is uitgezet. Haar zoon Tano komt daardoor bij een pleeggezin terecht, maar daar loopt hij al snel weg. Attila gaat op zoek naar Tano en Jean besluit hem te helpen. In slechts een paar dagen weten ze een geweldige groep samen te brengen van onder andere portiers, beveiligers en straatvegers om naar Tano te zoeken.

Het verhaal gaat niet alleen over de zoektocht naar Tano, maar het biedt wel de basis om personages te leren kennen en hun ineengestrengelde levens te volgen. Daarnaast speelt Alzheimer, posttraumatische-stressstoornis en de relatie tussen mensen met de stedelijke fauna een grote rol in De paradox van geluk. De vele thema's zijn enigszins afleidend omdat ze overdreven lang en gedetailleerd zijn, al zijn ze wel interessant en goed geschreven op zichzelf. Maar als lezer vraagt je je het grootste gedeelte van het boek wel af waar het verhaal nou precies over gaat. Aminatta Forna heeft te veel willen vertellen met De paradox van geluk en moest daarom te veel personages en verhaallijnen introduceren om dit te bereiken. Waardoor ze af en toe de aandacht van de lezer verliest.

De paradox van geluk geeft je voldoende om over na te denken vooral over het leven en de connecties van alles om ons heen. Forna heeft het menselijke leven en de dieren in het wild goed samen gevoegd. Door Jean's verhaallijn laat Forna de lezer beseffen dat menselijk geluk en moeder natuur met elkaar verbonden zijn. Jean wordt geconfronteerd met veel weerstand van mensen als het gaat om de vossen in de stad, de mensen zijn angstig en willen de vossen weg hebben alsof de aanwezigheid van deze dieren hen ervan weerhoudt om gelukkig te zijn. Ik denk dat de uiteindelijk boodschap die Forna wil laten zien met De paradox van geluk is dat iedereen een andere definitie van geluk heeft en dat we er allemaal op onze eigen manier naar zoeken.

Al met al bevat De paradox van geluk alle elementen van een geweldig verhaal. Zowel Jean als Attila waren zeer intrigerende karakters en de beschrijving van elk van hun 'werelden' was interessant en mooi geschreven. Forna laat de lezer op en hele andere manier kijken naar wat geluk inhoudt en het is dan ook zeker een boek waar je nog lang over zult nadenken.

De paradox van geluk

1  2  3  4  5

Waterloo Bridge, Londen. Een toevallige ontmoeting tussen twee vreemden, Atilla, een Ghanese traumapsychiater en Jean, een Amerikaanse die stadsvossen bestudeert. Wanneer Atilla's neefje vermist blijkt mobiliseert Jean haar netwerk van vrijwilligers die vossen voor haar tellen; samen gaan ze op zoek. Gaandeweg ontvouwt zich tussen Atilla en Jean een bijzondere vriendschap.

De paradox van geluk is een aangrijpende roman over instinct, veerkracht en de complexiteit van menselijke relaties. Forna toont ons op geraffineerde wijze de verborgen kanten van een multiculturele metropool, hoe we met elkaar samenleven en de ware aard van geluk.