Recensie: I Love Nora RECENSIE

Recensie: I Love Nora – Annie Robertson

Als je één ding met zekerheid kunt zeggen over I love Nora, is dat het verhaal geheel in het teken staat van Nora Ephron en de film When Harry met Sally. Dit kan naast een heel originele keuze, ook juist een gevaarlijke keuze zijn. Want wat als je niets hebt of niet bekend bent met deze filmregisseur of haar films?

‘Nina werkt in een kleine boekhandel in Londen. Ze is gek op Nora Ephron, en dan vooral op de film When Harry met Sally. Daarom is ze ooit begonnen aan het scenario voor een vervolg, maar dat heeft ze nooit afgemaakt. Dan betrapt ze haar vriend Will met een andere vrouw. Uit woede om Wills verwijt dat hun relatie onder andere mislukt is omdat zij nooit iets afmaakt, besluit Nina het tegendeel te bewijzen en haar scenario af te schrijven. Tegelijkertijd krijgt ze ook te maken met ruzies en huwelijksproblemen in haar omgeving en twee ouders in een flinke midlifecrisis.

Als er een optie op haar script genomen wordt in Hollywood, moet ze samenwerken met een professionele scenarist die ze wel erg bijdehand vindt. Heeft ze nou te veel Nora Ephron gekeken en gelezen, of klinken ze toch verdacht veel als Harry en Sally?’

Voor degenen die Nora Ephron niets zegt; Deze dame is filmregisseur, auteur en scenarioschrijfster en vooral bekend van romantische klassiekers als Sleepless in Seattle, You’ve got Mail en When Harry met Sally. Dit zijn films uit de jaren tachtig en negentig en alhoewel het klassiekers zijn in het romantische komedie genre, kan het zijn dat deze filmtitels je weinig zegt. Het boek I love Nora is één van de eerste boeken uit de pen van Annie Robertson, die zich vooral richt op het schrijven van ‘feelgood’ romans. I love Nora draait om de twintiger Nina, die werkt in een boekhandel en daarnaast gek is op alles wat met Nora Ephron te maken heeft. Ze is al jaren bezig met een script, dat het vervolg moet zijn op de beroemde film When Harry met Sally. Dit blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk te zijn, waar ze erachter komt dat haar vriend vreemdgaat. Vanaf dat punt ziet de lezer Nora een sterke ontwikkeling doorgaan, als persoon, maar ook in relatie tot haar script. Het leuke hierbij is, dat grote delen van het script in het boek zijn opgenomen, waardoor je echt mee kunt leven. Ook de personage van Nora (zoals het vreemdgaan en haar worsteling met haar zelfvertrouwen en authenticiteit) is heel herkenbaar voor de lezer.

Wel is het best een uitdaging om een boek te schrijven dat volledig draait om een regisseur van romantische komedies van vroeger. De schrijfster grijpt hierbij ook regelmatig naar citaten uit When Harry met Sally. De kans is heel groot dat lezers niet bekend zijn met haar werk en dit betekent dat deze citaten en details uit dit boek toch minder goed bij zijn lezers aanslaat. Ook kan het boek hierbij in het begin wat ongeloofwaardig aandoen. Hoe groot is de kans dat iemands script echt aanslaat bij de grote filmbazen? Aan de andere kant biedt het verhaal juist ook veel hoop en vertrouwen. Het draait namelijk echt om een jonge vrouw, die haar eigen weg en vooral ook het geloof in de liefde weer terug moet vinden. Het is een verhaal over het waarmaken van dromen, maar ook het behouden van een stukje realiteit.

Concluderend balanceert I love Nora tussen het herkenbare en het ongeloofwaardige. Het vereist veel moed van Annie Robertson om een verhaal te schrijven over Nora Ephron, maar dit kan ook juist een gevaar opleveren, dat het verhaal dat ze wil vertellen niet helemaal overkomt bij de lezer. In ieder geval levert het boek vele ontspannen en prettige leesuurtjes op. I Love Nora  zal vooral liefhebbers van Nora Ephron en haar werk goed bevallen.

Recensie: I Love Nora – Annie Robertson

I love Nora

1  2  3  4  5

Nina werkt in een boekhandel en is gek op Nora Ephron, en dan vooral When Harry met Sally. Ze heeft daarom haar zinnen gezet op het schrijven van een vervolg hierop. Dan komt ze erachter dat haar vriend Will vreemdgaat. Bij de breuk verwijt hij haar dat ze nooit iets kan afmaken. Vanaf dat moment is Nina haar filmscenario af te schrijven, om Will te laten zien dat hij in alle opzichten fout zat. Tegelijkertijd moet ze ook dealen met ouders in een midlifecrisis, ruzies met haar zus en een vriendin met huwelijksproblemen.

Als er een optie op haar script wordt genomen in Hollywood, krijgt ze verplichte hulp van een professionele scenarioschrijver, Ben, die ze maar bijdehand vindt. Ze zijn het vaak niet met elkaar eens en de vonken vliegen ervan af. Heeft ze nou te veel Nora Ephron gekeken en gelezen, of klinken ze toch wel verdacht veel als Harry en Sally?