Recensie: Vidar wil dansen RECENSIE

Recensie: Vidar wil dansen – Christine Linneweever

In Vidar wil dansen volg je het verhaal van Vidar. Een stoere en oersterke fjord die bomen sleept in het bos, onder leiding van zijn baas Steven. Maar op een dag in het bos valt er een boom om, Vidar kan nét op tijd wegspringen maar helaas komt de boom op het been van Steven. Hierdoor breekt Steven zijn been en kan hij voorlopig niet in het bos werken met Vidar. Gelukkig heeft Steven een kleindochter, Fay, zij mag zolang voor Vidar zorgen om hiermee te bewijzen dat zij voor een pony kan zorgen. Als zij deze taak goed volbrengt, mag ze een eigen pony hebben. Makkie, denkt Fay. Maar naar mate de tijd vordert, krijgen Fay en Vidar een echte band en wordt het aankomende afscheid steeds moeilijker…. Zeker omdat Vidar eigenlijk geen sleeppony wil zijn, maar een rijpony en Fay dit maar al te graag wil proberen.

Vidar wil dansen is echt paardenboek voor paardenjongens- en meisjes. Christine Linneweever heeft het verhaal geschreven met dialogen tussen de verschillende paarden op de stal. Hierdoor ga je meeleven met Vidar en hoop je als lezer dat Vidar zijn doel kan bereiken, namelijk rijpony worden. Daarnaast zie je als lezer Fay ook veranderen. Eerst was zij een wat verwend meisje die Vidar zag als mogelijkheid om een eigen pony te krijgen, maar naar mate de tijd vordert krijgen Vidar en Fay een echte band en gaan ze zelfs doen wat Vidar zo graag al wil, namelijk dansen op muziek! Naast dit hoofdverhaal, heeft Christine Linneweever ook actualiteiten in het verhaal verwerkt zoals verschillende huidskleuren en dat er discriminatie bestaat en over vooroordelen. Mooi om te lezen hoe dit soort thema’s door een boek worden voorgelegd aan kinderen en hoe zij hiermee om kunnen gaan. De hoofdstukken in Vidar wil dansen zijn kort, waardoor het boek voor kinderen goed te behappen is.

Concluderend is een ontroerend verhaal over hoe een vriendschap tussen een meisje en een paard kan ontstaan en opbloeien. Wanneer je elkaar meer nodig hebt dan ooit zul je het beste uit elkaar naar boven moeten halen om je doel te bereiken.

Gouden paarden - Vidar wil dansen

1  2  3  4  5

Vidar wil dansen is alweer de elfde titel in de zeer succesvolle Gouden Paarden¬serie. Vidar, de fjord, werkt met zijn baas Steven in de bosbouw, maar hij vindt het bomen slepen vreselijk; het is zwaar en steeds hetzelfde. Hij zou zo graag willen dansen als een dressuur pony! Volgens zijn moeder is hij absoluut niet geschikt voor dressuur. Vidar moet zijn droom opgeven en schikt zich in zijn lot als werkpaard. Totdat baas Steven een ongeluk krijgt en zijn been breekt. Stevens kleindochter Fay moet zolang voor Vidar zorgen, ook al vindt ze hem maar een lomp en dik beest en heeft ze daar absoluut geen zin in. Gaandeweg leren Fay en Vidar elkaar beter kennen... Als Steven is hersteld, moet Vidar weer terug naar het bos, maar kunnen Fay en hij nu nog zonder elkaar?