Recensie: Sommige meisjes houden niet van roze RECENSIE

Recensie: Sommige meisjes houden niet van roze – Christina de Wit

Chrostin is het comicfiguur van Christina de Wit, een vrolijk zwart-wit meisje dat de boodschap van dit boek ondersteund door middel van grappige illustraties. Sommige meisjes houden niet van roze wordt beschreven als een ultieme survivalgids voor de puberteit en alle andere fases in het leven. De tien hoofdstukken beslaan een variëteit aan onderwerpen, zoals liefde, vrienden, mode, internet en het lichaam. Het eerste hoofdstuk over mentale stuff beschrijft bijvoorbeeld nee zeggen, je comfortzone doorbreken en sociale angsten. Een hoofdstuk dat allerlei onderwerpen met betrekking tot alles wat er in je hoofd gebeurt beschrijft. Hoewel het allemaal wat van de hak-op-de-tak gaat, beschrijft De Wit wijze lessen voor jonge meiden, waarbij de illustraties van Chrostin een leuke afwisseling geven op de toch wel serieuze tekst.

Het hoofdstuk over het menselijk lichaam is ook weer erg gevarieerd: sterke stukken over lichaamspostiviteit, standaard beschrijvingen over lichaamstypes (die voor pubermeisjes misschien wel nieuw zijn) en een wat random stukje over de geur die je oorbelgaatjes heeft. Dat is de kern van dit boek: sterke hoofdstukken met simpele levenslessen, aangevuld met praktische informatie, die niet altijd aansluit waardoor de basisboodschap van ieder hoofdstuk soms wat warrig is. Het boek is behoorlijk veelzijdig, soms was het misschien beter geweest bepaalde onderwerpen buiten beschouwing te laten. Zodat de grote lijn wat duidelijker te volgen was. Hoewel er een uitgebreide lijst met referenties achter in het boek is opgenomen blijkt er hier en daar toch wat valse informatie in de tekst geslopen te zijn, wat met name schadelijk is voor de jonge meiden die nog geen andere kennis hebben om daar naast te zetten.

Christina de Wit heeft met Sommige meisjes houden niet van roze een gevarieerd boek geschreven met veel onderwerpen die voor pubermeiden leerzaam en inspirerend kunnen zijn. Een uitgebreid stuk over positiviteit over je eigen lichaam, een diversiteit aan tips over jezelf accepteren, gelukkig zijn, omgaan met sociale situaties en feminisme. Het is daarnaast aangevuld met leerzame informatie over praktische zaken, zoals anticonceptie, geaardheid, en online daten. Met name de onderwerpen over een manier van in het leven staan maken dit boek de moeite van het lezen waard. De structuur is wat verwarrend, waardoor sommige onderwerpen wat random uit de hoek komen. Christina de Wit heeft geprobeerd een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, om alle soorten meisjes aan te spreken. Soms slaat ze echter ook de plank mis en schrijft ze wel erg specifieke tips. Kokosolie in het haar is zo’n tip, zeker niet geschikt voor ieder meisje. Op andere vlakken had ze nog veel meer uit dit boek kunnen halen. Het hoofdstuk over seksualiteit is opvallend kort, en er staat ook nog misleidende informatie in beschreven (een soa door verkeerd vegen of een vies toilet is ronduit valse informatie). Drie hartjes voor de goede lessen die De Wit meegeeft, maar wel met de sidenote dat de verkeerde info écht niet kan in een boek als dit.

Sommige meisjes houden niet van roze

1  2  3  4  5

Vrienden, verliefdheid, sociale media, zelfbeeld, een veranderend lichaam... opgroeien kan behoorlijk ingewikkeld zijn. De bekende comic Chrostin geeft in dit boek grappige en heldere antwoorden op alle (levens)vragen waar je mee worstelt, zoals:

* Hoe kom ik op voor mezelf?
    * Wat gebeurt er met mijn lichaam?
    * Waarom stinken mijn oorbellen?