Recensie: Noorse Mythen RECENSIE

Recensie: Noorse mythen – Kevin Crossley-Holland

In Noorse Mythen van Kevin Crossley-Holland worden alle mythen over Odin, Thor en Loki en nog veel andere goden verteld. De vele verhalen worden elke pagina opnieuw geïllustreerd door Jeffrey Alan Love, een veelbekroond schrijver en illustrator. Deze twee heren zorgen voor een prachtig samenspel…

Nog zonder effectief in het boek te lezen, merk je al wat een indrukwekkende uitgave dit boek is. Het boek heeft een stevige kaft, een mooie cover en het is dan ook nog eens erg groot. Het boek is een plaatje om in je boekenkast te bewaren. Als je Noorse Mythen openslaat, kan je niet naast de prachtige illustraties kijken die in, op en om de teksten verwerkt zijn. Het verhaal en de tekeningen vormen één geheel, wat erg fijn leest!

Kevin Crossley-Holland vertelt de verhalen op een erg vlotte, aangename manier. Hij gebruikt geen ingewikkelde taal, wat maakt dat dit boek zeker geschikt is voor een jonger publiek. Toch kunnen ook volwassenen dit boek zeker lezen! Als je nog niet of amper in aanraking bent gekomen met Noorse Mythen, is dit boek een fijne inleiding. Door de heldere taal zijn alle verhalen meteen duidelijk, ondanks de vaak moeilijke namen!

Ik zei net dat het boek zeker geschikt is voor een jonger publiek, maar daarbij kan je best wel kritisch blijven. Soms gebeuren er gruwelijke dingen in deze verhalen. Zo komen er monsters in voor (reuzenslangen, gemene dwergen, grote wolven…) of worden er mensen vermoord. Natuurlijk wordt er niet met erg veel details over zulke scènes gesproken, maar een kind met veel inlevingsvermogen kan dat uiteraard ook zonder veel beschrijvingen voor zich zien. Als je weet dat je kind daar gevoelig aan is, lijken deze verhalen me minder geschikt. Toch zijn er ook heel wat kinderen die zulke verhalen wél leuk vinden en dan is dit boek een absolute aanrader als voorleesboek of samenleesboek!

Noorse namen kunnen wel eens verwarrend zijn. Gelukkig heeft Kevin Crossley-Holland een namenlijst aan het einde van het boek toegevoegd. Tijdens het lezen kan je daar altijd even gaan kijken als het verwarrend is. Ook heeft hij in het begin een schets gemaakt van de wereld waarin de goden leven. De lagen in de wereld worden toegelicht, wie op welke plek woont en hoe deze lagen met elkaar in verbinding staan. Zulke informatie heb je later in het boek hard nodig om alles te begrijpen. Het is goed dat de schrijver met de basis begint, zo kan iedereen met een gerust hart beginnen te lezen!

Noorse Mythen van Kevin Crossley-Holland en illustrator Jeffrey Alan Love is een prachtig naslagwerk waarin alle Noorse mythen duidelijk worden verteld. De korte verhalen zijn ideaal als tussendoortje, of om voor te lezen aan je kroost!

Noorse mythen

1  2  3  4  5

De goden van de Vikingen komen tot leven in deze meeslepende, magische mythen. Lees over Odin met zijn ene oog, Thor en zijn machtige hamer en Loki de roodharige, listige bedrieger.

Margaretha van Andel weet de taal van Kevin Crossley-Holland, waar de listen doorheen sijpelen, de goden in bulderen en het bloed vanaf druipt, weergaloos in het Nederlands te vangen. En de duistere illustraties vol spanning en schaduwen van Jeffrey Alan Love slepen je mee in de vreemde wereld van oude magie, reuzen, dwergen en monsters.

• Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

• De legende ontwaakt - Helena Dahlgren

• Dingen die we toevertrouwen aan de wind - Laura Imai Messina