Recensie: Het Tati-syndroom RECENSIE

Recensie: Het Tati-syndroom – Benny Baudewyns

In een rusthuis in Zwolle komt een dementerende man ongelukkig om het leven bij een brand. Niet veel later sterft in Oudenaarde een 69-jarige invloedrijke man op bizarre wijze in de sportschool. De politie schrijft beide voorvallen af als een ongeval, maar is dat wel zo? De jonge, ambitieuze Zwolse politie-inspecteur Nellie Bos denkt dat er meer aan de hand is. Aan de hand van een mysterieuze tip besluit ze haar gevoel te volgen en start, tegen de bevelen van haar leidinggevende in, een onderzoek naar de waarheid.

Het Tati-syndroom van Benny Baudewyns begint in 2018, 3 jaar na de zogezegde ongevallen, wanneer de huurmoordenaar contact opneemt met een thrillerauteur. Hij zegt een interessant verhaal te hebben dat wellicht als inspiratie kan dienen voor een nieuw boek. Vanaf dan neemt het verhaal je mee terug in de tijd. De tijd waarin een groot geheim uit het verleden in de weg lijkt te staan voor een Franse presidentskandidaat.

Tegelijkertijd met de ongevallen krijgt politie-inspecteur Nellie Bos tips van een onbekende man, die laat doorschemeren dat beide sterfgevallen geen ongeluk waren. Gesterkt door deze informatie gaat ze verder op onderzoek uit en zet ze haar carrière op het spel. Haar zoektocht brengt haar tot een gebeurtenis in 1966, tijdens de filmopnames van Playtime van de Franse regisseur Jacques Tati. Samen met een Franse journalist gaat ze dieper op onderzoek in Parijs. Dit brengt haar tot in de hogere politieke kringen in Frankrijk en uiteindelijk tot diep in de problemen voor haar eigen leven en de levens om haar heen.

Benny Baudewyns heeft met Het Tati-syndroom een sterk verhaal neergezet met een spannend en origineel plot. Het is boeiend geschreven en leest makkelijk weg. De Vlaamse achtergrond van de auteur is duidelijk terug te vinden in het boek. Ook de Nederlandse hoofdpersonen hebben hier en daar Vlaams taalgebruik, wat niet helemaal strookt met de werkelijkheid en zodoende enigszins raar overkomt op de Nederlandse lezer. Ook de Franse zinnen, die de auteur in sommige conversaties gebruikt, zullen bij de niet-Franssprekende lezer voor een deel onbekend blijven.

Dit neemt echter niet weg dat Benny Baudewyns met Het Tati-syndroom een goedlopend verhaal heeft geschreven. De hoofdstukken wisselen af tussen het perspectief van o.a. de huurmoordenaar en Nellie Bos en geven zodoende inzicht in het verhaal vanuit meerdere kanten. Aan de andere kant was het soms wel even goed kijken vanuit welk perspectief er nu precies geschreven werd.

Het Tati-syndroom is een spannend verhaal en de informatie die ieder hoofdstuk beetje bij beetje binnenkomt, maakt dat je het boek wilt blijven lezen. Een echte thriller is het misschien niet, maar het bevat zeker thrillerachtige momenten. Wat er onder Het Tati-syndroom, een niet-bestaand woord, wordt verstaan, wordt richting het einde van het boek steeds duidelijker. Het Tati-syndroom is een heerlijk leesbaar boek dat je meeneemt in een meeslepend geheim van een groep oude vrienden.

Het Tati-syndroom

1  2  3  4  5

In een rusthuis in Zwolle komt een dementerende man ongelukkig om het leven bij een brand. Niet veel later sterft in Oudenaarde een 69-jarige, invloedrijke man op bizarre wijze in de fitness. Beide voorvallen worden geklasseerd als een ongeval, maar zijn ze dat wel echt?

Volgens de jonge, ambitieuze politie-inspecteur Nellie Bos is er meer aan de hand. Wanneer ze een mysterieuze tip ontvangt die de twee sterfgevallen met elkaar in verband brengt, beslist ze om haar buikgevoel te volgen. Tegen de bevelen van haar oversten in, start ze, met de hulp van een voormalig minnaar, een clandestien onderzoek dat haar uiteindelijk naar Parijs zal leiden. Voor ze het weet komt ze terecht in een kluwen van politieke machtsspelletjes en komt ook haar eigen leven in gevaar.

Langzaamaan ontrafelt Bos een hallucinant complot dat bijna vijftig jaar teruggaat, maar nu nog altijd verstrekkende gevolgen heeft.