Recensie: Bij storm aan zee RECENSIE

Recensie: Bij storm aan zee – Philipp Blom

Er zijn boeken waar je vrolijk van wordt. Er zijn boeken waar je van moet huilen, maar die je toch een warm gevoel geven. Bij storm aan zee, geschreven door Philipp Blom, is droevig en laat je achter met een gevoel van weemoed. In dit familieverhaal over verlaten en verlaten worden, zoekt de hoofdpersoon vergeefs naar orde in zijn onzekere bestaan, melancholisch terugblikkend op het verleden.

Ben is 44 jaar als zijn moeder overlijdt. Zijn vader verloor hij toen hij nog een kleine jongen was. Nu heeft Ben zelf een vierjarige zoon, aan wie hij een brief schrijft over zijn familiegeschiedenis. Na de dood van zijn moeder blijkt die namelijk een tikkeltje anders dan hij altijd heeft gedacht. Een lang gedragen geheim komt uit en zet Bens leven op zijn kop. Om de boel op een rijtje te krijgen, stort hij zich op het zo nauwkeurig mogelijk vastleggen van de waarheid.

In zijn brief doet hij verslag van het leven van zijn oma Elly, die als alleenstaande moeder uit Duitsland, destijds het land van de vijand, naar Nederland kwam, en belandde in een keurige buitenwijk van Den Haag, aan de arm van een keurige, en bovenal, rijke Hollandse zakenman. Maar de brief gaat vooral over zijn moeder Marlene, die hem bedrogen achterlaat, maar van wie hij ondanks alles zielsveel houdt.

Het familieverhaal van Ben is interessant, maar mist op de een of andere manier spanning. Het begint al erg traag: te chronologisch en met te veel details. Later, wanneer zijn gedachten niet alleen in zijn hoofd maar ook op de bladzijdes van het boek door elkaar gaan lopen, wordt het boeiender, maar helaas blijft ook dan de spanning nog te vaak wegzakken. De manier waarop Philipp Blom gedachten en gebeurtenissen in elkaar laat overvloeien is trouwens wel heel mooi en fijn.

Een ander minpunt is dat sommige personages niet helemaal lijken te ‘kloppen’. Met name Henk, Bens vader, bezit veel tegenstrijdige eigenschappen. Daarnaast krijg je net te weinig informatie over Ben om te kunnen meeleven  met zijn tegenspoed. Elly en Marlene, de vrouwen waar de brief van Ben over gaat, zijn eerlijk gezegd ook de enige wat je noemt ‘volwaardige personages’ in het boek.

Je zult merken dat sommige misères generatie na generatie terugkomen. Eenzaamheid is zo’n patroon waar niemand in de familie aan ontkomt. Vervreemding is een tweede. Elly, Marlene en Ben voelen zich alle drie vaak niet echt begrepen door de mensen om hen heen en niet echt op hun plek in hun omgeving. Bij storm aan zee is zo’n boek waarin je goed moet letten op wat de schrijver je tussen de regels door probeert te vertellen. De bredere, donkere onderwerpen waar de plot op zinspeelt zijn interessanter dan wat er in feite gebeurt.

Bij storm aan zee is een perfecte titel voor deze grauwe literaire roman vol mistroostige thema’s en door elkaar razende gedachtestromen van een melancholische man. Geen optimistisch boek, maar wel het lezen waard.

Bij storm aan zee

1  2  3  4  5

In een hotelkamer in Amsterdam wacht Ben op de urn met de as van zijn moeder. Hij schrijft een brief aan zijn vierjarige zoon die hij pas over veertig jaar mag lezen. Hij probeert uit te leggen waarom zijn leven door een onverwachte wending op losse schroeven is komen te staan. Veertig jaar geleden werd Bens vader ontvoerd door Colombiaanse rebellen. Voor zijn moeder en hem veranderde daarna alles. Maar het is pas nu, na haar overlijden, dat Ben inziet hoezeer zijn moeder in haar eigen leugens verstrikt was geraakt en hoe zijn familiegeschiedenis een en al illusie blijkt te zijn.

Met Bij storm aan zee bewijst de geliefde non-fictieauteur Philipp Blom zich ook als romancier. Met mededogen en grote scherpzinnigheid schetst hij een intiem portret van een familie die worstelt met eenzaamheid en verdriet.