Recensie: Donker water RECENSIE

Recensie: Donker water – Robert Bryndza

Na Het Meisje in het IJs en De Stalker in de Nacht, is Donker Water het derde boek dat de belevenissen van inspecteur Erika Foster volgt. De boeken zijn allemaal op zichzelf te lezen, omdat het losstaande avonturen zijn. Toch is het aan te raden om de eerdere delen vooraf te lezen. Het geeft meer achtergrondinformatie en volgt de rode lijn van de privélevens van de hoofdpersonages. Het zijn allemaal op zichzelf staande verhalen, maar om meer achtergrondinformatie over de personages tot je te krijgen, is het toch wel van belang om de eerdere delen ook te lezen. Na het fiasco uit het tweede boek is Erika gedegradeerd en niet meer werkzaam bij moordzaken, maar bij de narcoticabrigade. Wanneer het team in het water op zoek is naar een koffer met drugs, vinden ze per toeval een lijk. Het blijken de overblijfselen van Jessica Collins te zijn, die 26 jaar terug op zevenjarige leeftijd spoorloos verdween. Erika denkt dat zij deze 'cold case' tot een goed einde kan brengen en duikt erin...

Het boek begint met een onheilspellend proloog, wat meteen goed de sfeer van het boek neerzet. Deze grimmige ambiance blijft het gehele boek aanwezig en dit zorgt voor een nette spanningsboog. De snelheid van de verhalen, die zo karakteristiek werd voor de auteur in de voorgaande twee boeken, is in Donker Water een stuk minder aanwezig. Deze ontwikkeling geeft absoluut geen reden tot zorgen. Er gebeurt een heleboel in het boek en de auteur heeft een aantal fijne verrassingen voor zijn lezers in petto. Wel zorgt het slepende beloop ervoor dat er meer ruimte wordt gecreëerd om te personages uit te diepen, wat tot gevolg heeft dat de afstand tussen de karakters en de lezers verkleind wordt.

De Britse Robert Bryndza vraagt in het nawoord van elk boek altijd om feedback van zijn lezers. Het lijkt erop dat hij de tips met beide handen heeft aangepakt. Erika Foster is nauwelijks meer de persoon die we leerden kennen in het eerste boek. Het 'eigenwijze kreng zonder morele grenzen' toonde in De Stalker in de Nacht al meer menselijke trekjes, maar Bryndza doet er in Donker Water nog een stapje bovenop. Erika laat haar zachte en vrouwelijk kant zien. Ze heeft vriendschappen ontwikkeld, lacht meer dan eens en zet vrienden en familie op een hoger voetstuk dan haar werk. Collega's worden niet meer als pionnen gezien en Erika toont dat ze kan samenwerken. Eindelijk krijgen we de informatie om dit personage te gaan waarderen en langzaam in ons hart te sluiten!

Gelukkig draait in Donker Water niet alles om Erika. Collega's Peterson en Moss staan weer aan haar zijde en met zijn drietjes vormen zij een 'dreamteam' dat veel voor elkaar krijgt. We zien oude bekenden voorbij komen, terwijl er tegelijkertijd ruimte is voor nieuwe leden. De auteur weet de spanning goed te brengen door een personage ter tonele te brengen waarvan we zijn naam en acties weten, maar verder niets. Wat zijn motivaties zijn en welk aandeel hij in het verhaal heeft, blijft een verrassing tot het eind van het boek. Naast de spanning die dit oplevert, is het tegelijkertijd een trigger voor de nieuwsgierigheid van de lezer. Goede zet van Bryndza!

Donker Water is een spannend boek dat veel kwalificaties heeft om de auteur een lading nieuwe fans te geven. Het verhaal is goed uitgewerkt en doordat het tempo wat trager is dan in de voorgaande boeken, is er meer ruimte voor andere elementen, waardoor emoties kunnen groeien. Het is een iets andere stijl dan wat je van Bryndza gewend bent, maar teleurstellen zal het zeker niet!

Recensie: Donker water – Robert Bryndza

Erika Foster 3 - Donker water

1  2  3  4  5

Het derde boek met de ijzersterke inspecteur Erika Foster in de hoofdrol, voor de fans van Karin Slaughter en M.J. Arlidge

Het lichaam onder water zinkt snel. Het zal vele jaren stil en ongestoord blijven liggen, maar op het land begint de nachtmerrie pas net.

Wanneer inspecteur Erika Foster een tip krijgt dat er bewijsmateriaal voor een grote narcoticazaak verstopt ligt in een ongebruikte groeve in een buitenwijk van Londen, gaat ze direct tot een zoekactie over. In de dikke modder worden inderdaad drugs gevonden, maar ook het skelet van een kind. De overblijfselen worden snel geïdentificeerd als de elfjarige Jessica Collins: het vermiste meisje dat zesentwintig jaar geleden overal in het nieuws was.

Om het verband tussen de nieuwe en de oude zaak te vinden, moet Erika dieper graven en meer zien te ontdekken over de uiteengevallen familie Collins en de oude inspecteur die destijds op deze zaak was gezet: een vrouw die nog altijd wordt geplaagd door het trauma van de onopgeloste moord. Al snel realiseert Erika zich dat iemand niet wil dat deze zaak ooit wordt opgelost, en dat die persoon er alles aan doet om te voorkomen dat Erika de waarheid achterhaalt. Is de dader dichter bij dan ze denkt?