Recensie: Andere kamers RECENSIE

Recensie: Andere kamers – Bram de Ridder

Andere kamers bevat twintig korte verhalen, die inzicht geven in ogenschijnlijk normale levens. Onder andere een man bij de huisarts, een jongen die de vader van zijn verdwenen jeugdvriend begraaft, een vrouw die voor haar leven probeert te vluchten in het klooster en een schrijfster die een gigolo bestelt. Stuk voor stuk verschillende mensen, maar allemaal op zoek naar een doel, naar contact.

Andere kamers is niet alleen de titel van deze verhalenbundel van Bram de Ridder, het is ook de titel van het derde verhaal dat erin staat. De titel lijkt niet alleen gekozen te zijn omdat het de titel is van één van de verhalen, maar ook omdat hij de bundel perfect samenvat. De bundel bevat twintig korte verhalen, waarvan er enkele al eerder verschenen zijn in onder andere Tirade en De Brakke Hond. De verhalen hebben een prettige lengte. Je kunt er bijvoorbeeld eentje lezen voor het slapengaan of tijdens een rit met het openbaar vervoer.

Bram de Ridder heeft een mooie sobere schrijfstijl en beeldt de personages levensecht uit, en dat is knap voor iemand die nog zo jong is. Het komt ongetwijfeld doordat hij socioloog is en arts in opleiding tot psychiater. Hij heeft verstand van zaken en dat is in alle verhalen duidelijk te merken. Sommige verhalen zitten chronologisch in elkaar, terwijl dat bij andere verhalen weer niet is. Het gevolg is een gevarieerde bundel.

Eenzaamheid en het zoeken naar contact zijn de rode draden doorheen bijna alle verhalen. De personages zoeken naar contact, omdat ze het moeilijk hebben. Gewoonlijk houden ze anderen op afstand, maar wanneer ze het nodig hebben, laten ze anderen dichterbij komen. In elk verhaal beschrijft Bram de Ridder thema’s die voor iedereen herkenbaar zullen zijn, en juist de abrupte, open eindes zijn sterk. Ze zorgen ervoor dat de lezer zelf een verbeelding kan maken van wat er gaat gebeuren. Maar dit kun je ook als een minpuntje ervaren. De verhalen kunnen namelijk ook voelen als een eerste hoofdstuk van een boek, waarvan de rest helaas niet volgt.

Het was het waard om deze twintig korte verhalen van Bram de Ridder samen te voegen. Het resultaat is een mooie, pakkende bundel, die je in één ruk uit kunt lezen of waarvan je tussendoor een verhaal leest. Op die manier heb je er wel twintig keer plezier van. Andere kamers is een leuke bundel met sterke verhalen, waarvan je de boodschap zelf kunt vormen.

Andere kamers

1  2  3  4  5

In Andere kamers gaat een fotograaf op tournee met een oudere concertpianiste, begraaft een jongen de vader van zijn verdwenen jeugdvriend, bestelt een bijziende schrijfster een gigolo, probeert een jongeman de tijd stil te zetten en belt een bejaarde vrouw haar zus nadat ze in de tuinvijver is gevallen.
    Het boek leest als een wonderlijke reis door een wereld waarin we allemaal leven. Een gecompartimenteerde wereld, waarin we eindeloos proberen elkaars muren af te breken en tot elkaar door te dringen. In deze wereld doen de personages montere, onbeholpen, kwetsbare, oprechte en soms wanhopige pogingen zich staande te houden. Net als wij allen laten ze niemand te dichtbij komen, tot op het moment dat ze niet anders meer kunnen.