Recensie: Deesje RECENSIE

Recensie: Deesje – Joke van Leeuwen

Deesje is een meisje met twee grote broers en een vader. Ze zit graag alleen op haar kamer om speciale plaatjes te verzamelen of om te lezen in haar boek. Maar vader vindt dit niet zo'n goed idee. Het is beter als je kinderen van je eigen leeftijd hebt, Deesje! zegt hij op een dag. Deesje moet naar halftante. Dit wil ze helemaal niet, maar toch gaat ze. Ze gaat hier met de trein naartoe en halftante zal op haar wachten op het station. Maar Deesje kan halftante niet vinden. En dan gaat ze zelf maar op zoek. Maar wanneer ze dit doet wordt ze aangezien voor iemand anders en belandt ze van het ene avontuur in het andere… Had ze maar gelijk gezegd dat ze niet wilde…

Joke van Leeuwen heeft het prachtige boek Deesje geschreven waarin een verhaal wordt geschetst van een verlegen meisje dat verdwaald in de wereld. Naast het verhaal zelf, heeft Joke van Leeuwen ook gezorgd voor een fijne afwisseling door illustraties en versjes. De illustraties spreken voor zich, ze zijn heel rijk en heel gedetailleerd. Dat deze in grijswaarden zijn gemaakt, werkt heel versterkend. Zo blijft er voor de lezer nog iets over om zelf in te vullen. Het verhaal is niet geschreven vanuit Deesje zelf, maar vanaf een afstand. Hierdoor lijkt het of je als lezer vlak bij Deesje bent en krijg je dus vaak ook de neiging om haar te helpen. Deesje is namelijk niet alleen erg verlegen, maar komt vaak in zeer onhandige situaties terecht. Wat een mooie boodschap is aan Deesje is dat het belangrijk is om vol te houden en dat uiteindelijk alles goed komt, zelf wanneer je je grootste angsten onder ogen moet komen. Het is mooi om te zien dat Joke van Leeuwen voor dit boek niet uit is gegaan van de standaard gezinssituatie van kinderen, zodat kinderen uit gebroken gezinnen zich kunnen herkennen in dit boek en zullen begrijpen dat zij niet de enige zijn.

Concluderend is Deesje een fantasierijk verhaal wat zomaar eens echt zou kunnen gebeuren. Een boek met een wijze levensles: Alles komt altijd goed. En wie misschien in eerste instantie niet zo stoer lijkt, zou zomaar eens veel meer beleefd kunnen hebben dan je dacht!

Recensie: Deesje – Joke van Leeuwen

Deesje

1  2  3  4  5

Deesje moet voor een poosje naar halftante in de grote stad. Eigenlijk wil ze niet, maar dat heeft ze niet gezegd. Want ze zegt niet altijd meteen wat ze eigenlijk zeggen wil. En juist daarom loopt alles anders zodra Deesje de trein uit stapt. Ze rolt van het ene avontuur in het andere. Ze komt op televisie, en als ze niet vanzelf kwijtraakt, dan loopt ze weg!