Recensie: Kinderen van Nederland RECENSIE

Recensie: Kinderen van Nederland – Jan Paul Schutten

Kinderen van Nederland is een prachtige verhalenbundel van kinderen uit onze geschiedenis. Zo lees je allereerst het verhaal van Elva, een meisje uit de prehistorie en eindigt het boek met het verhaal van Evelien, een meisje uit de Tweede Wereldoorlog. Daartussen lees je verhalen uit belangrijke momenten in de geschiedenis. Deze zijn nu eens op een heel andere manier vertelt dan in de gewone geschiedenisboeken. In dit boek ga je echt meeleven met de hoofdpersonen.

Jan Paul Schutten heeft met Kinderen van Nederland een geweldig boek geschreven. Het geeft zoveel informatie over Nederland en hoe Nederland precies is ontstaan dat het wat mij betreft bij elke geschiedenisles op scholen gebruikt zou moeten worden. Doordat de verhalen vanuit kinderen zijn geschreven, spreekt het veel meer aan dan wanneer het, zoals in de meeste geschiedenisboeken, vanuit volwassenen is geschreven. Daarnaast bevat Kinderen van Nederland een aantal illustraties van twee pagina’s groot. Dit geeft een goed gedetailleerd beeld van hoe het er in die tijd aan toe is gegaan. Jan Paul Schutten beschrijft de verhalen heel gedetailleerd en begint steeds met het schetsen van de omgeving. Zo wordt uitgebreid beschreven welke geluiden er te horen zijn en welke geuren er zijn. Hierdoor waan je je als het ware in de tijd van het verhaal. Het verhaal dat mij het meeste aansprak, was dat van Elva, een meisje uit de prehistorie. Omdat er weinig bekend is over deze tijd, was het zeer interessant om te lezen hoe zij op het idee zijn gekomen om het meisje Elva te noemen. Daarnaast wordt beschreven wat zij in die tijd aten en op een dag deden. In het voorwoord staat vermeld dat niet alles zo is gegaan, maar het grootste deel wel. Dit maakt het boek extra krachtig, je weet op voorhand dat niet alles zo is gegaan maar dat maakt de verhalen zeker niet minder mooi. Juist het toevoegen van onderdelen zorgt voor prettig leesbare verhalen die een goede kijk op het verleden geven.

Kinderen van Nederland is een zeer belangrijk boek over de geschiedenis van Nederland. Het zou wat mij betreft gebruikt moeten worden bij geschiedenislessen omdat dit boek kinderen veel meer aan zou spreken.

Kinderen van Nederland

1  2  3  4  5

Aan de hand van het leven van kinderen die echt bestaan hebben en de spannende avonturen die zij beleefden brengt Jan Paul Schutten kinderen van nu in contact met kinderen van toen. In de klassieker Kinderen van Nederland vertelt hij over kinderen uit verschillende eeuwen: van het veenmeisje uit Drenthe tot de jonge Willem van Oranje en Evelien, die opgroeide tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een betere manier om geschiedenis te laten beklijven is er niet!