Recensie: Beestenboel RECENSIE

Recensie: Beestenboel – Dirk Draulans

Beestenboel is een verzameling verhalen die sinds 2016 wekelijks in een Belgisch nieuwsmagazine verschijnt. Dirk Draulans heeft deze verhalen gebundeld tot een prachtig boek met veel informatie over de dieren in onze omgeving. Je leest verhalen van Roodborstje, die eigenlijk oranjeborstje zou moeten heten, tot de pissebed. En van de eekhoorn tot de haas. Alle dieren, hoe klein ook, hebben een plaats gekregen in Beestenboel.

De verhalen zijn geen opsomming van weetjes, maar zijn geschreven in een mooie verhaalvorm met hier en daar een grapje verstopt, zoals de #MeToo situatie in de hooiwagenwereld. Ook lees je bij veel dieren hoe deze aan de naam zijn gekomen, zoals bijvoorbeeld de oorworm die zijn naam dankt aan de oorachtige vorm van zijn achtervleugels. Daarnaast kun je een heel interessant feit lezen over de teek, namelijk dat alleen de vrouwtjes zich hechten. De mannetjes teken voeden zich maar zelden en zijn vooral op een gastheer/ -vrouw, in de hoop een vrouwtje te vinden. Dit soort feiten zijn erg interessant en geven een heel andere kijk op de dierenwereld. Ook is het interessant dat Dirk Draulans regelmatig buitenlandse studies aanhaalt bij het beschrijven van diersoorten. Hiermee wordt vaak een blik gewerpt op de manier waarop zij zich geëvolueerd hebben. Daarnaast staan er bij sommige diersoorten beschreven in hoeverre deze bedreigd worden door de mens en wat wij hier aan kunnen doen. Naast de tekst bevat Beestenboel bij sommige diersoorten een illustratie. Dit is prettig want dit geeft een extra beeld bij soorten die misschien niet zo bekend voorkomen. Het zou voor de lezer prettiger zijn als dit boek meer illustraties zou bevatten, omdat lang niet alle diersoorten een beeld geven van het dier. Om het verhaal dan meer te begrijpen zouden illustraties kunnen helpen bij de verduidelijking.

Concluderend heeft Dirk Draulans met zijn bundel Beestenboel een prachtig document gemaakt voor alle dierenliefhebbers en mensen die meer willen weten van bijvoorbeeld de vogels in hun tuin. Naast informatie, levert dit boek ook tips om het leven voor de dieren in onze naaste omgeving wat makkelijker te maken. Een zeer interessant boek, wat nog meer kracht zou krijgen als het bij alle dieren een illustratie, of foto zou bevatten.

Recensie: Beestenboel – Dirk Draulans

Beestenboel

1  2  3  4  5

Hoezo de mens is de maat van alle dingen? We zijn omringd door levende wezens waarvan we nauwelijks iets weten. Als we aandachtig kijken, gaat er een wereld voor ons open. Dirk Draulans beschrijft in Beestenboel met gevoel voor humor en detail wat er rondom ons gebeurt. Liefde op het eerste gezicht lijkt in de dierenwereld eerder zeldzaam. In parlementen zoeken jonge eksters een partner. Ook sijsjes en andere vogels kiezen welbewust. Aardhommels worden kleiner door de grootschalige landbouw. Vrouwelijke koekoeken bepalen de kleur van hun eitjes. De distelvlinder kan 4000 kilometer in vier dagen overbruggen. Naarmate we meer te weten komen over het gedrag van de dieren, groeit ook het besef dat diversiteit onder druk staat. Beestenboel bundelt honderd boeiende stukken die in Knack zijn verschenen.