Recensie: De budgetvriendelijke keuken RECENSIE

Recensie: De budgetvriendelijke keuken – Sophie Matthys

Budgetvriendelijk koken: makkelijker dan je denkt, dat is waar De budgetvriendelijke keuken voor staat: betaalbaar, makkelijk en lekker. Dit boek is geschreven door Sophie Matthys, die eerder al  de volgende boeken uitbracht: De slanke keuken, De suikerarme keuken, De koolhydraatarme keuken en Gehakt. Het boek begint met tips voor budgetvriendelijk koken. Hierna volgen een vijftigtal recepten die onderverdeeld zijn in eetmoment: ontbijt, lunch, snacks en voorgerechten, diner en desserts. Wil jij jouw dag beginnen met zelfgemaakte granola, lunchen met een knapperige salade van appel, wortel, rode biet en granaatappel of wil je dineren met een romige curry van linzen en kokos?

Het weer begon langzaam te veranderen, donkere, koude en gure dagen kwamen eraan. Hierdoor kreeg ik zin in een stevige maaltijd. Het eerste recept uit De budgetvriendelijke keuken dat ik maakte, was de runderstoofpot met verse wintergroenten. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een heerlijk gerecht was, hoewel het door (de grote) hoeveelheid rundvlees wel een van de minder budgetvriendelijke recepten is.

Het tweede gerecht uit De budgetvriendelijke keuken dat ik kookte, waren de gekaramelliseerde kippenvleugels met pikante ketchup. Deze kippenvleugeltjes waren heerlijk op smaak. De ketchup was voor mij een overbodige toevoeging.

Met het boek De budgetvriendelijke keuken van Sophie Matthys heb je recepten voor ieder eetmoment van de dag in handen, die bovendien leuk zijn voor de portemonnee. De recepten zijn inderdaad budgetvriendelijk. De ingrediënten zijn niet kostbaar en het aantal ingrediënten is vrij beperkt. Daarnaast zijn de recepten gevarieerd: vlees, vis en vegetarisch. Tot dusverre is het dan ook wat de titel doet beloven. Helaas zijn er wel punten van kritiek te benoemen. Zo vind ik de verhouding achtergrondinformatie en recepten niet helemaal in balans. Ruim een zesde van de inhoud is achtergrondinformatie, die veelal vanzelfsprekend is. Daarnaast zijn de lunchrecepten in de meeste gevallen volwaardige warme maaltijden. Deze recepten zouden eerder toebehoren tot het hoofdstuk diner. Het hoofdstuk lunch is wat mij betreft dan ook vrij overbodig in dit boek. Evenals vind ik het jammer dat een bereidingstijd bij de recepten ontbreekt. Daarentegen zijn de recepten uit dit boek erg lekker en zijn ze prima geschikt als je wat krapper bij kas zit of wilt bezuinigen op je boodschappen.

De budgetvriendelijke keuken

1  2  3  4  5

Lekker en gezond eten hoeft helemaal niet duur te zijn. Dit boek zet alle tips op een rijtje: hoe je slim je voorraadkast beheert, winkelt én kookt. Het biedt je een waaier aan budgetvriendelijke recepten met vertrouwde en verrassende ingrediënten. Zo zet je van ontbijt tot dessert heerlijke gerechten met een zacht prijsje op tafel: trendy, klassiek, exotisch of feestelijk: succes gegarandeerd!