Recensie: Surf & Stay RECENSIE

Recensie: Surf & Stay – Veerle Helsen.

Surf & Stay is het resultaat van 6 maanden met een camper langs de kust van Portugal en Spanje reizen op zoek naar de beste surfspots, kampeerplaatsen en andere fijne plekken. Het combineren van haar liefde voor design en haar liefde voor surfen is altijd een droom geweest voor Veerle Helsen. Met Surf & Stay is deze droom werkelijkheid geworden.

Dat Surf & Stay een heel persoonlijk boek is straalt aan alle kanten uit. Al met het voorwoord waarin Veerle Helsen vertelt hoe het boek tot stand is gekomen wordt dat sterk voelbaar. En dit gevoel blijft bij je met het lezen van het boek. Het is bijna als een dagboek geschreven. Dat in combinatie met de prachtige foto’s maakt dat je je goed kunt voorstellen hoe de plekken die beschreven worden eruit zien en of het een plek is die je zou willen bezoeken.

De opbouw van de beschreven plaatsen is op geografische volgorde van Zuid-Portugal naar Noord- Spanje. Dit maakt het geheel overzichtelijk en het komt over als een logische indeling. Bij elk hoofdstuk wordt op een kaart aangegeven waar de plaats ligt. Per tip die Veerle Helsen geeft, of het nou een surfspot, eetplek of kampeerplaats is, is de informatie opgedeeld in praktische en persoonlijke informatie. Zo beschrijft ze wat ze zelf op de betreffende plek heeft meegemaakt en hoe ze het heeft ervaren maar ook de details van de surfspots, zoals de wind en de getijden. Dit maakt de omschrijving een goede combi van vermaak en functioneel. Je ziet jezelf al bijna met je eigen camper naar je favoriete surfspot reizen.

Tussen de prachtige foto’s en omschrijvingen door zijn verschillende delen van songteksten geplaatst die het boek nog persoonlijker maken. Ook helpt het je om nog meer in de sfeer van Surf & Stay te komen. Veerle Helsen heeft een deel van de fotografie voor eigen rekening genomen maar heeft ook een podium gecreëerd voor getalenteerde surffotografen. Ook hierbij geeft ze veel achtergrondinformatie over de fotografen zodat deze een meer levendig onderdeel van het boek worden.

Dat een half jaar in een (19 jaar oude!) camper leven niet alleen voordelen heeft blijkt wel uit de verhalen over de minder zonnige zijde van het reizen. Het is fijn dat deze ook opgenomen zijn in het boek. Het maakt het totaalplaatje realistischer en laat ook zien dat het bereiken van je droom vaak niet zonder hindernissen is. Met Surf & Stay is een droom van Veerle Helsen uitgekomen maar ze nodigt je er ook mee uit om je eigen dromen waar te maken, wat deze ook mogen zijn.

Recensie: Surf & Stay – Veerle Helsen.

Surf & Stay

Veerle Helsen

20 april 2018

ISBN 9789401449076
    Uitgever Lannoo
    208 pagina's

Lannoo

Reizen

1  2  3  4  5

Lifestylejournaliste Veerle Helsen stelde haar out of office in op zes maanden, kocht een oude camper en reisde in haar eentje langs de surfkusten van Spanje en Portugal. Onder het motto 'to surf, see, sleep & eat' combineert ze drie passies: surfen, reizen, architectuur en het ontdekken van de nieuwste plekjes.

Ontdek een paradijselijke vakantievilla waar de bomen door het dak groeien. Of een architecturaal bijzonder openbaar zwembad verborgen tussen rotsen aan de zee. Geheime stranden die niet op de kaart staan.

Ze veegt het klassieke imago van Spanje en Portugal van de kaart en schrijft over een andere wereld. Ongerepter, wilder, woester. Waar strandbarretjes vis rechtstreeks op je bord serveren. Waar wegen slingeren langs kliffen en duinen, onder schermen van dennenbomen, met zicht op zandkastelen. Deze gids gaat voorbij aan de clichés en mijdt de klassieke toeristische verhalen en routes.

Sea you soon.