Recensie: Overstekers 2 - De schaduw van de Sha RECENSIE

Recensie: Overstekers 2 - De schaduw van de Sha - Petra Doom

Mirabel is een Oversteker. Dit is een wezen dat vanuit een andere wereld een oversteek naar de aarde heeft gemaakt. Opeens gaat alles fout bij Mirabel, haar huis en grond worden gedreigd verkocht te worden en dit alleen omdat ze geen opdracht van iemand uit de onderwereld wilt aannemen. Hierdoor heeft ze geen andere keus dan toch aan de slag te gaan voor de machtige oversteker Snezana. Voor haar moet ze een gestolen voorwerp terugvinden, maar dit is een stuk moeilijker en gevaarlijker dan ze had verwacht.

Het boek De schaduw van de Sha is het tweede boek in de Overstekers serie van Petra Doom. Deze Nederlandse schrijfster maakte haar debuut met deze fantasierijke serie. Ondanks de wat trage start van de verhaallijn, is De schaduw van de Sha een goede opvolger van het eerste deel. Het zit weer vol mysterie en fantasie, maar brengt ook meer diepte. Doom gaat in op de levens van de hoofdpersonages en het is fijn om meer over ze te weten te komen. Vooral Terya, Mirabels huisgenootje en vriendin, komt in dit tweede boek een stuk meer aan bod. Dit is voor de lezers erg leuk, want Teyra is echt een sprankelend personage dat het boek veel meer kleur geeft.

Net als in het eerste deel is De schaduw van de Sha een combinatie van een fantasy en misdaadverhaal. Je merkt in de boeken dat het moeilijk is een balans te vinden tussen deze genres. Zo had het eerste deel meer misdaad en deze meer fantasie, toch blijf je iets missen. Dit is bij het fantasie gedeelte, de gedetailleerde omschrijvingen van de verschillende werelden en wezens en bij het misdaadgedeelte het echte mysterie, dat je zelf moeten oplossen, voor het wordt verklapt. Daardoor blijft dit boek heel geschikt voor de lezers die van beide een beetje willen, maar geen hoogstandjes verwachten.

De schaduw van de Sha is een boek dat vlot wegleest en zorgt voor meer diepgang in de serie. Er komen nieuwe wezens aan bod en zelfs een beetje romantiek. Het boek is zeer geschikt voor de liefhebbers van het unieke fantasie-misdaadgenre. Ook al zijn hierin nog wat verbeterpuntjes, blijf ik het bewonderenswaardig vinden dat Doom hier een goed evenwicht tussen probeert te vinden en wie weet lukt dit wel in het volgende deel.

Overstekers 2 - De schaduw van de Sha

1  2  3  4  5

Wanneer Mirabel haar huis en bedrijf dreigt te verliezen, neemt ze noodgedwongen een nieuwe opdracht aan. Snezana, de machtigste Oversteker in de onderwereld van Westpoort, ligt onder vuur. Een signaal voor Mirabel om te bemiddelen. Terwijl Mirabel Westpoort tracht te behoeden voor een bendeoorlog, moet ze ook nog de daimonische invloed in haar leven onder controle krijgen.

In De schaduw van de sha begeven we ons opnieuw onder de faunen, kerberiden en andere Overstekers uit het spannende eerste deel Een kracht ontwaakt. Beide boeken kunnen afzonderlijk gelezen worden.