Recensie: Ster van het noorden RECENSIE

Recensie: Ster van het noorden – D.B. John

Wanneer de tweelingzus van de Amerikaanse Jenna spoorloos verdwijnt van een Zuid-Koreaans strand is Jenna ontroostbaar. Tweeëntwintig jaar later is ze er nog steeds niet overheen en heeft ze het gevoel dat haar zus nog altijd ergens in leven is.

Wanneer ze door haar werk en haar Noord-Koreaans/Afro-Amerikaanse afkomst wordt opgemerkt door de CIA krijgt Jenna de kans om naar Noord-Korea te gaan en op zoek te gaan naar antwoorden over wat er al die jaren geleden met haar zus is gebeurd. Jenna vindt een onverwachte bondgenoot in een Noord-Koreaanse diplomaat, die zo zijn eigen agenda heeft en het land juist wil ontvluchten.

Ster van het noorden van D.B. John is een boek met een maar weinig voorkomende setting: Noord-Korea. Er is maar bar weinig bekend over dit land, wat bijna niemand binnenlaat. D.B. John kreeg wél die kans en besloot zijn ervaringen en observering te gebruiken in een thriller. Ster van het noorden werd geboren. In het boek maken we kennis met drie verschillende hoofdpersonen. Jenna, wiens tweelingzus jaren eerder is ontvoerd door Noord-Koreaanse spionnen, mevrouw Moon, een Noord-Koreaanse vrouw wiens man te ziek is om te werken zodat zij gedwongen wordt om spullen te verkopen op een markt. Met alle gevaren en regels van dien en met Cho, een diplomaat die in gevaar komt als het Noord-Koreaanse regime onderzoek gaat doen naar zijn afkomst.

Deze drie verhaallijnen staan sterk op zichzelf en zorgen ervoor dat je steeds verder wilt lezen naar hoe het de drie vergaat. Iedere verhaallijn zou een eigen boek kunnen hebben, maar D.B. John laat ze gaandeweg samenkomen. Ster van het Noorden begint rustig, maar wekt gelijk de interesse van de lezer, die zo de tijd krijgt om de hoofdpersonages goed te leren kennen. Een belangrijke opbouw van het verhaal! Hierdoor leef je met ze mee en huiver je bij wat ze allemaal moeten doorstaan. Het feit dat je weet dat het in Noord-Korea er echt zo aan toe gaat (en welke delen dat zijn verklapt de auteur achterin zijn boek, let op: pas lezen als je het boek uit hebt) is angstaanjagend en het is tegelijkertijd intrigerend dat er überhaupt een land is waar het er nog zo aan toe kán gaan als daar. Ook al zijn we inmiddels 10 jaar verder en is er ondertussen een andere leider dan in het boek. De schrijver stipt dit ook aan, in het begin van het boek. Toch blijft het stuitend en ben je als lezer blij dat je er niet zelf woont.

Wat dat betreft is het boek wel een thriller, de ontberingen zijn vreselijk en er zijn zeer spannende momenten waarbij je je adem inhoudt. Liefhebbers van romans met een duister randje zullen echter ook genieten van Ster van het Noorden, de verhaallijn van Jenna en mevrouw Moon raken je en blijven je bij.

Minder aan het boek is het ontzéttend ongeloofwaardige plot. Gedurende het verhaal zijn er wel meer ongeloofwaardige dingen - zo verandert Jenna wel erg snel van schuchtere studente in koele CIA-medewerkster, maar het plot slaat werkelijk alles.  En dat is jammer.

Houd je echter van een boek met actie, een sterke verhaallijn en deels gebaseerd op hoe het echt eraan toe gaat in een land als Noord-Korea? Dan doen. Ster van het Noorden geeft een verontrustend kijkje in een afgesloten wereld.

Ster van het noorden

1  2  3  4  5

Tweeëntwintig jaar na de ontvoering van haar tweelingzus door Noord-Koreaanse spionnen is Jenna Williams nog steeds op zoek naar aanwijzingen of haar zus leeft. Ze probeert toegang te krijgen tot het geheimzinnige en afgesloten land, wat haar onder de aandacht brengt van de CIA. Als er aanwijzingen zijn dat haar zus is opgesloten in een speciaal strafkamp, besluit Jenna deel te nemen aan een geheime en gevaarlijke missie diep in het hart van het Noord-Koreaanse regime. Een levensgevaarlijk kat-en-muisspel volgt, waarbij Jenna een onverwachte bondgenoot vindt in een hooggeplaatste Noord-Koreaanse diplomaat die opgejaagd wordt door zijn eigen geheime dienst en wil overlopen naar het Westen.