Recensie: Filosofie voor een weergaloos leven RECENSIE

Recensie: Filosofie voor een weergaloos leven – Lammert Kamphuis

Een weergaloos leven… wie wil dat nou niet? Filosofie schrikt sommige mensen wat af, want diep, moeilijk en ingewikkeld. Schrijver Lammert Kamphuis probeert met Filosofie voor een weergaloos leven, die zogenoemde angst voor filosofie weg te nemen door het prettig leesbaar en overzichtelijk te houden. De teksten zijn goed opgebouwd en niet te lang.

Dat overzicht begint al bij de indeling van het boek. Opgesplitst in drie delen laat het boek je kennismaken met filosofie in relatie tot de wereld, tot de andere mensen, en tot jezelf. Onderwerpen als werk, keuzevrijheid, kunst en zelfs smartphones komen voorbij, net als vriendschap, geloof, twijfels, ethiek, troost, onrust, woede en ontevredenheid. En last but not least: de dood. In Filosofie voor een weergaloos leven komen dus heel veel aspecten van het leven aan de orde, waarbij oude en hedendaagse denkers worden ‘vertaald’ naar alledaagse situaties. Het was best even schrikken trouwens, om te lezen dat we gemiddeld 2,5 tot 4 uur per dag op onze smartphone bezig zijn en we het schermpje van de telefoon 2617 keer per dag aanraken.

De inleiding pakt je meteen, omdat deze je letterlijk op een podium plaatst. In een vergelijking tussen dat podium en het leven: het leven is als wakker worden op een podium, middenin een voorstelling die al halverwege is. Dat je denkt: waar ben ik, wat is mijn rol, wat moet ik met die starende toeschouwers en wat vinden zij eigenlijk van mij? Waarschijnlijk heeft iedereen zich weleens zo gevoeld, en door die herkenbaarheid trekt de inleiding je gelijk het boek in.

Leuk aan Filosofie voor een weergaloos leven – naast het feit dat het je aan het denken zet, natuurlijk – zijn de mooie quotes aan het begin van elk hoofdstuk. Op basis van die quotes neemt Kamphuis je aan de hand, verder het onderwerp in duikend. Natuurlijk wordt het soms wat theoretisch, daar is niet aan te ontkomen. Maar over het algemeen is dit boek praktisch en makkelijk te begrijpen. Actueel en herkenbaar. Niet alleen teksten van Friedrich von Schlegel, maar ook van Marco Borsato. Misschien ga je anders kijken naar jezelf, de mensen om je heen en de wereld waarin je leeft. Het boek bevat oefeningen om helderder te denken, zodat je sterker in je schoenen staat om te dealen met alles wat het leven onze kant op gooit.

Ook bevat het boek allerlei tips om die door iedereen zo gewenste balans tussen gemoedsrust en genieten versus durven-dromen-doen, te vinden. Maar niet in de zin van ‘als je zus doet, bereik je zo’. Je moet niks. Je hand wordt niet vastgehouden, maar juist losgelaten: het idee is dat je je vrijer gaat voelen. En twijfel – ik vind mezelf irritant als ik twijfel! – blijkt juist vele voordelen te hebben. Interessant is ook dat Filosofie voor een weergaloos leven niet pleit voor meditatie – in een wereld waarin dat wel heel hip & happening is – maar juist voor het uitdagen en prikkelen van je brein. Al je verlangens om een groots en meeslepend leven te leiden, worden eens kritisch door de mangel gehaald. Verfrissend.

Tenslotte vind je in het boek een literatuuropgave, handig ingedeeld naar thema’s, voor de liefhebber die zich nog verder in deze materie wil verdiepen.

Filosofie voor een weergaloos leven

1  2  3  4  5

Voor het leven is er geen generale repetitie. Je hebt slechts één kans. Gelukkig zijn grote denkers je voorgegaan en kun je bij hen terecht voor wijze raad. Zo helpt Diogenes je om je authentieke zelf te zijn, Epicurus om niet te veel geld uit te geven tijdens de uitverkoop en Kant om op tijd te remmen voor een zebrapad. Maar ook minder gearriveerde denkers helpen je een handje: André Hazes daagt je uit om vrijer te worden en De Jeugd van Tegenwoordig steunt je in je verdriet.

In Filosofie voor een weergaloos leven laat Lammert Kamphuis zien dat filosofie minder onbegrijpelijk en hoogdravend is dan we vaak denken. In achttien prikkelende stukken toont hij hoe zowel eeuwenoude als hedendaagse denkers je kunnen bijstaan in het alledaagse leven. Deze bundel biedt troost, geeft rust, verrijkt vriendschappen, creëert begrip voor andersdenkenden en leidt tot meer plezier in je werk. Laat je verrassen door deze toegankelijke manier van filosoferen ¿ en ga zelf aan de slag!