Recensie: De waarheid volgens Mason Buttle RECENSIE

Recensie: De waarheid volgens Mason Buttle – Leslie Connor

De waarheid volgens Mason Buttle is een spannend boek. De hoofdpersoon, Mason Buttle, draagt een grote last met zich mee. Zijn beste vriend Benny lag op een dag levenloos onderaan een ladder in de boomgaard van de familie van Mason Buttle. De recherche laat Mason maar niet met rust en is ervan overtuigt dat Mason meer weet. Maar Mason weet niet meer, sterker nog: Hij weet zeer weinig. Hij is namelijk niet de allerbeste op school en kan niet lezen en schrijven. Op een dag ontmoet Mason Calvin. Ze sluiten een hechte vriendschap, maar op een dag lijkt de geschiedenis zich te herhalen wanneer Calvin opeens verdwenen is…

De waarheid volgens Mason Buttle is geschreven in tegenwoordige tijd. Hiermee heeft Leslie Connor een boek gemaakt wat de lezer enorm aanspreekt. Daarnaast lijkt het alsof het hoofdpersonage, Mason, in het boek tegen de lezer praat. Zo is er vaak te lezen: ‘’Ik zal je eens wat zeggen…’’ Daarna vertelt Mason vaak wat hij denkt, of wat hij ziet. Hierdoor lijkt het alsof Leslie Connor dit verhaal speciaal voor jou heeft geschreven en dat je als lezer een klankbord bent voor Mason, zodat hij zijn verhaal kwijt kan. Het boek is wel wat lastig in te komen in het begin, dit komt door de lange Engelstalige namen. Hierdoor kan je als lezer snel de draad kwijt raken en zul je moeten terug bladeren om te weten over wie het gaat. De waarheid volgens Mason Buttle bevat een prettige opbouw. Het begint wat mysterieus maar naar mate het boek vordert, kom je erachter wat er precies is gebeurt met zijn beste vriend Benny. Dit einde is enorm spannend en zeer onverwachts. Dit maakt het boek prettig om te lezen.

Concluderend is De waarheid volgens Mason Buttle een soort levensverhaal van het hoofdpersonage. Dit maakt het boek uniek in zijn soort. Je wordt als lezer direct aangesproken door de wat sullige Mason en krijgt daardoor veel sympathie voor hem waardoor je enorm met hem gaat meeleven. Deze jongen heeft in zijn leven veel pech gehad en is daarnaast ook het mikpunt van pesterijen op school met als ultiem dieptepunt zijn moeite met lezen en schrijven.

De waarheid volgens Mason Buttle

1  2  3  4  5

Mason Buttle woont met zijn oma en zijn oom op een oude, verwaarloosde appelboerderij. Daar voelt hij zich fijn, maar school is een ander verhaal. Mason is namelijk de grootste, zweterigste en - laten we het aardig zeggen - niet de slimste leerling.
    Daar komt nog bij dat zijn beste vriend vijftien maanden geleden dood werd gevonden in de boomgaard. Sindsdien wordt Mason niet met rust gelaten door de plaatselijke inspecteur, die zijn verhaal niet lijkt te geloven.
    Gelukkig ontmoet Mason Calvin: het dunste, kleinste en misschien wel slimste jongetje van de school. De twee worden onafscheidelijke vrienden.
    Maar dan lijkt de geschiedenis zich te herhalen...