Recensie: Olle en de boekenvloek RECENSIE

Recensie: Olle en de Boekenvloek – Brenda Heijnis

De Noord-Hollandse Brenda Heijnis schreef haar eerste verhaal toen ze zes was. Hoewel lezen en schrijven doorheen de jaren haar metgezellen bleven, studeerde ze grafisch ontwerp en richtte ze haar eigen grafisch bureau op en werd art-director. Toch bleef het kriebelen en vorig jaar bracht ze haar eerste fel gesmaakte kinderboek uit. Waar de wind waait is een gedichtenboek voor kinderen vanaf 8 jaar. Ze kreeg de smaak zo te pakken en werkte aan haar eerste echte verhaal. Vandaag ligt Olle en de Boekenvloek in de boekwinkels, een razend spannend verhaal vol magie.

Olle en zijn zusje wonen met hun altijd drukke moeder in het rustige dorpje Plummert. Het enige wat Olle stoort is zijn vervelende klasgenootje Aurora die hem en zijn zusje altijd pest. Als op een dag Aurora niet op school is, lijkt Olle aanvankelijk opgelucht. Algauw blijkt echter dat Aurora is verdwenen. Als de dag erna ook nog buurmeisje Puck, Rifka en kleine Joris verdwijnen staat het hele dorp in rep en roer. Samen met zijn beste vriendin Bibi gaat Olle op onderzoek uit. Vrij vlug ontdekken ze dat de bibliotheek en de oude bibliothecaris Buil er iets mee te maken hebben. Ze schakelen ook opa Bram in en samen lossen ze het mysterie op en brengen ze de kinderen terug.

Olle en de boekenvloek is bij wijlen een zeer grappig verhaal en de personages zijn ook zeer karikaturaal geschetst. De moeder van Aurora, bibliothecaris Buil, opa Bram… allemaal lijken ze zo uit de verhalen van Roald Dahl te zijn weggelopen. Brenda Heijnis slaagt erin spanning te creëren, maar geeft de lezer ook kennisvoorsprong. Het relaas van de verdwenen kinderen wordt telkens weergegeven in een ander lettertype, waardoor de lezer kan vermoeden waar ze zich bevinden. De ontknoping  van het boek wordt een race tegen de tijd. Ook hier gaat Heijnis handig mee om en creëert ze extra spanning. De hoofdpersonages, Olle, Jet en Bibi, lijken kinderen van vlees en bloed en worden bijzonder nuchter en schrander geportretteerd. Eens ze de anderen moeten gaan verlossen, komen ze plots in andere werelden terecht die getuigen van de enorme creatieve kracht van Brenda Heijnis. Haar ongebreidelde fantasie neemt de jonge lezer mee naar werelden die alleen (letterlijk én figuurlijk) in boeken bestaan.

Olle en de Boekenvloek is meteen een voltreffer. De perfecte mix van magie, fantasie en nuchter verstand maken dit tot een zeer leesbaar en spannend boek. Bovendien fleuren de illustraties van Esther Leeuwrik het geheel mooi op. Boekenverslinders vanaf 9 jaar zitten nu al uit te kijken naar de volgende fantastische verhalen van Brenda Heijnis.

Olle en de boekenvloek

1  2  3  4  5

Een grappig en spannend verhaal over de kracht van boeken. Voor boekenverslinders vanaf 8 jaar.
    In het dorpje Plummert gebeurt nooit iets spannends. Totdat er plotseling allerlei kinderen verdwijnen. Wanneer ook Olles zusje verdwijnt, gaat hij samen met Bibi op onderzoek uit. Als ze ontdekken dat bibliothecaris Buil zich bezighoudt met zwarte magie, komen ze de waarheid op het spoor: betoverde boeken hebben de kinderen opgeslokt in hun eigen wereld. Olle en Bibi hebben geen andere keuze dan zélf ook de boeken in te springen. Ze moeten iedereen redden!