Recensie: Herfstdaden RECENSIE

Recensie: Herfstdaden – Anders de la Motte

In Herfstdaden volg je het verhaal van Anna Vesper. Een rechercheur uit de grote stad Stockholm die samen met haar dochter gaat verhuizen naar Nedanas. Anna is weduwe en heeft alleen haar dochter en diens hond nog. Eenmaal aangekomen in Nedanas merkt ze al snel dat er meer onder het oppervlakte afspeelt dan lijkt. Zo is er een groepje vrienden waarvan er één dood in het water gevonden wordt. Dit alles speelde zich af in 1990 maar de waarheid is nog altijd niet boven water. En wanneer ze gaat wroeten in het verleden, valt ze van de ene gruwelijke verbazing in de andere. Graven in het verleden zal Anna en haar dochter duur komen te staan. Want wie valt er nog te vertrouwen wanneer iedereen een reden heeft om de waarheid te blijven onderdrukken?

Herfstdaden maakt in het begin veel sprongen in de tijd. Het ene hoofdstuk speelt zich af in 1990 en het hoofdstuk daarna in 2017. Dit is soms even schakelen, maar omdat Anders de le Motte dit duidelijk voor elk hoofdstuk heeft geschreven is het overzichtelijk. Deze hoofdstukken eindigen steeds met een cliffhanger waardoor je als lezer het boek niet weg kunt leggen en wilt weten hoe het verder gaat. De hoofdstukken zijn niet te lang, waardoor je makkelijk nog even snel een hoofdstuk kunt lezen als je nog wat tijd over hebt. Herfstdaden is een dik boek met ruim 500 pagina’s, maar dat zal je er niet van weerhouden om het te blijven lezen. Het verhaal bevat zoveel onverwachte wendingen dat je je zult blijven verbazen wanneer je aan Herfstdaden begint. En wanneer je goed, heel erg goed op de cover kijkt kun je zelfs zien wat er zich afspeelt: Een lijk in het water.

Met Herfstdaden heeft Anders de la Motte het perfecte boek geschreven voor regenachtige herfstdagen. Het verhaal speelt zich namelijk echt af in de herfst en daardoor herken je de kleuren en geuren die in het boek worden beschreven. De schrijfstijl van Anders de la Motte is fijn, het is gedetailleerd maar blijft toch overzichtelijk en hierdoor gaat het verhaal echt leven. Een spannend boek wat je keer op keer zult blijven verbazen.

Herfstdaden

1  2  3  4  5

Ter afsluiting van de zomer nemen vijf vrienden jaarlijks een laatste duik in een oude steengroeve. In de zomer van 1990 zijn ze 19 jaar oud en wacht de studententijd. De sfeer is uitgelaten, maar ze zijn zich er ook van bewust dat ze na vanavond ieder hun eigen weg zullen gaan. Als de ochtend gloort en de eerste herfstregen valt, drijft het lichaam van een van hen in de groeve. Een tragisch ongeluk, oordeelt de politie, maar niet iedereen is overtuigd.

Na 27 jaar zorgen de gebeurtenissen nog steeds voor conflicten in het dorp. Wanneer rechercheur Anna Vesper wordt aangesteld als de nieuwe  politiechef heeft ze al snel geen andere keus dan de zaak te heropenen.