Recensie: Kintsugi RECENSIE

Recensie: Kintsugi – Candice Kumai

Kintsugi is de complete Japanse lifestylegids, geschreven door Candice Kumai. In dit boek deelt de auteur oude Japanse tradities, wijsheden en recepten. Ze besteedt aandacht aan kracht, voeding, lifestyle en je hart. Via deze vier aspecten brengt Japan je naar een gelukkig en gezond lichaam.

Kintsugi is de Japanse kunst van repareren met goud. Wanneer iets van servies breekt, repareer je de barsten en vervolgens bewerk je het met goudpoeder. Het is een Japanse overtuiging, dat wanneer je iets repareert, het het nog kostbaarder en mooier maakt. Een mooie overtuiging, volgens Candice Kumai ook toepasbaar op het leven zelf. Je beschadigde delen, ervaringen en leed maken je sterker en krachtiger. Leer om van ze te houden en je voelt je beter dan ooit.

Het boek bestaat uit vier delen, namelijk kracht, voeding, lifestyle en hart. In het onderdeel voeding vind je meer dan 50 recepten afkomstig uit de Japanse keuken. Hieruit maakte ik twee, eigenlijk drie, recepten.

Het eerste is okayu, wat Japanse rijstepap betekent. Dit recept heeft mij altijd gefascineerd, al sinds ik als klein kind Mulan keek. Eten ze rijst als ontbijt? Wat gek! Met niets erbij? Dat smaakt toch nergens naar. Okayu zou een helende werking hebben, ideaal als comfortfood dus of als je je niet zo lekker voelt. Gecombineerd met deze okayu maakte ik een traditioneel Japans ontbijt. Dit mag je deels zelf inrichten. Ik koos ervoor om de okayu te gebruiken en hierbij gegrilde zalm, advocado, een zachtgekookt ei en radijsjes met sojasaus toe te voegen. Wat een ontzettend stevige maaltijd! Voor ons misschien meer bruikbaar als diner of lunch, want als ontbijt is dit voor ons Nederlanders misschien wat intens..

Het tweede recept wat ik maakte waren de matcha-pannenkoeken met chocolade. Matcha-poeder is een soort groene thee poeder, met een zeer sterke geur en kleur. Wat een heerlijk recept! De instructie was helder en al moest ik natuurlijk wel langs een Japans winkeltje voor de matcha, de rest was prima te halen bij de gewone supermarkt. Wel vond ik het jammer dat het deel met de recepten zo groot was. Ik had graag veel meer willen lezen over kracht, lifestyle en hart. Vooral omdat de Japanse keuken niet gemakkelijk is om zelf te koken. Het vraagt veel tijd van je om je te verdiepen in de ingrediënten en waar je ze kan halen.

Ook kent het boek stiekem een vijfde deel, namelijk ‘Ontdek Japan’. Hierin vind je alle informatie over de streken, plaatsen en gebieden die Candice Kumai eerder in het boek beschreef. Het biedt mooie handvaten voor eenieder die Japan wil gaan verkennen.

Kintsugi is een mooi boek volop levensverhalen en adviezen. Het is met name interessant om te lezen over het Japanse leven en de Japanse opvoeding. Het is dan ook een informatief boek, wat je zeker zal inspireren. Een voorbeeld hiervan is ki o tsukete. Het betekent ‘Wees voorzichtig en zorgzaam’. Hiervoor reizen we af naar Okinawa, waar mensen bekend staan om hun gezonde voedingspatroon, stressarme levensstijl en hoge ouderdom. Wat kunnen wij van ze leren? In Kintsugi lees je het allemaal.

Concluderend is Kintsugi een verhaal waarin Japanse wijsheiden, wellness en het culinaire met elkaar samen komen. Het boek past in deze tijd, waarin veel mensen op zoek zijn naar een rustige, stressarme levensstijl. Waarin mensen meer voor zichzelf kiezen en steeds bewuster keuzes maken in hun eigen leven. Kintsugi sluit perfect aan op dit populaire genre, maar is daarbij ook interessant voor eenieder die kennis wil maken met Japan.

Recensie: Kintsugi – Candice Kumai

Kintsugi

1  2  3  4  5

In de Japanse cultuur kennen ze het fenomeen kintsugi, de "gouden reparatie'. Wanneer er iets breekt dan worden de scheuren gerepareerd en afgewerkt met gouden lijnen. Volgens Japanners wordt iets mooier nadat het kapot is gevallen. Perfect imperfect. Candice Kumai spoort ons in haar boek aan om dit concept ook op onszelf toe te passen.

Candice, dochter van een Japanse moeder en Amerikaanse vader, deelt in Kintsugi de eeuwenoude Japanse tradities die je leven vormgeven en waarmee Japanners moeilijke tijden hebben getrotseerd, afgewisseld met gezonde Japanse recepten. Zo vertelt ze over "Eiyoshoku': "koester je lichaam', "Ganbatte': "doe altijd je best' en "blijf jezelf ontwikkelen.

Het boek bestaat uit vier delen – kracht (jobunisuru), (eiyoshoku), lifestyle (kurashikata) en hart (kokoro) – waarin Candice je leert om innerlijke rust en kracht te vinden en een gezond lichaam en gelukkige geest te krijgen.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk