Recensie: Schaduw van de vos RECENSIE

Recensie: Schaduw van de Vos - Julie Kagawa

Julie Kagawa’s Schaduw van de Vos is het eerste deel van haar nieuwe Young Adult serie, waarin de Japanse mythologie centraal staat.

Eens in de duizend jaar krijgt iemand de kans de grote Kamidraak aan te roepen en een wens te doen. Maar dat kan alleen als je in het bezit bent van een geheimzinnige eeuwenoude perkamentrol. De nieuwe tijd is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen. Yumeko is een meisje met een gevaarlijk geheim. Ze is een shapeshifter, iemand die van gedaante kan verwisselen, iets wat niemand mag weten. In de tempel waar ze is opgegroeid, is ze veilig, tot de tempel op een dag in brand wordt gestoken en alle bewoners in de vlammen omkomen. Behalve Yumeko. Zij kan nog net op tijd ontsnappen, mét de grootste schat van de tempel: een stuk van de eeuwenoude perkamentrol. Yumeko weet nu wat haar te doen staat. Tegen iedere prijs moet ze de rol in veiligheid brengen, zelfs als ze daarvoor haar leven op het spel moet zetten.

Het verhaal start in hoofdstuk 1 met een soort proloog, waarin Suki de dochter van de beste fluitenmaker van het land net in het keizerlijk paleis, het Paleis van de Zon, in dienst is gekomen van Vrouwe Satomi, de favoriete concubine van de Keizer. Via het perspectief van Suki maak je kennis met een op Japan gebaseerde cultuur.

Toevallig ben ik een beetje bekend met de Japanse cultuur, maar als je deze nog niet kent, kan het lastig zijn. Julie Kagawa is een Amerikaanse schrijfster, zelf met Japanse roots, die in Hawaii woont en zij is dus wel thuis in de Japanse cultuur en mythologie. Ze gebruikt veel Japanse woorden en misschien ook wel zelf verzonnen woorden. Dat geeft het verhaal authenticiteit, maar gelukkig is er heel handig, achter in het boek, een woordenlijst. Alleen soms lastig om steeds een woord op te moeten zoeken, dus op den duur heb ik dat maar gelaten voor wat het is en er min of meer overheen gelezen. Het wordt in de loop van het verhaal toch allemaal wel duidelijk.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Met de hoofdstukken wisselen ook de vertellers, soms zelf zonder dat het duidelijk wordt wie dan aan het ‘woord’ is en dat is zeker in het begin, best een beetje irritant, maar ook dat gaat wennen en als je verder komt in het verhaal, wordt het allemaal duidelijker. Het zorgt er wel voor dat je bij de les blijft en geeft het verhaal een zekere energie mee.

Schaduw van de Vos begint heel rustig, maar intrigerend en als je een paar bladzijdes verder bent, gebeurt er al gelijk iets gruwelijks en daardoor verandert heel de toon van Julie Kagawa’s boek. Als lezer wil je nu alleen maar zo snel mogelijk verder lezen, want wat gaat er nog meer gebeuren!

Het verhaal draait om het Gebed voor de Kami Draak en speelt zich af in een Aziatisch en magisch land, afgeleid van ons Japan. Om de machtigste draak van het universum (de Kami, of oppergod) eens in de duizend jaar op te roepen, moet een gebed van duizend regels worden uitgesproken. Duizend jaar terug lukte het een koning en hij kreeg van de Draak de kans één wens te doen en natuurlijk ging dat niet goed. Om te voorkomen dat één enkele wens de wereld kan veranderen, is de rol met het Gebed in stukken verdeeld en verstopt over heel het land. Het klooster waar de 16-jarige Yumeko is opgegroeid en getraind, was zo’n verstop plek. Duizend jaar zijn bijna om en de tijd dat de Draak weer kan worden opgeroepen is aangebroken. De demonen komen boven en zwerven door het land. Diverse partijen zoeken nu de delen van het Gebed, allemaal natuurlijk voor eigen gewin.

Op haar vlucht naar de Tempel van de Stalen Veer komt Yumeko de demonendoder Kage Tatsumi tegen, die door zijn stam de Schaduwclan, erop uit gestuurd is om ook de delen van het gebed voor de Draak te vinden. Net als Yumeko is ook Kage een ingewikkeld persoon, waar meer mee aan de hand is dan uiterlijk lijkt. Kage weet niet dat Yumeko al een rol met een deel van het Gebed heeft. De twee trekken samen verder en gedurende het verhaal moeten ze vele gevaren overwinnen, die allemaal langs monsters en demonen voeren. Er gebeuren gruwelijke dingen en er is zeker veel actie, maar de gevaren worden betrekkelijk snel geëlimineerd. Echt in de problemen komen Yumeko en Kage niet.

Dat wil overigens niet zeggen dat het verhaal niet spannend is, maar die spanning wordt wel pas in de laatste hoofdstukken opgebouwd. Het begin neemt rustig een aanloopje, het midden is redelijk voorspelbaar, maar het einde houdt een belofte in. Het wordt steeds meer een heel prikkelend verhaal, dat je meeneemt naar een nieuwe wereld vol magische wezens die ik niet kende.

Af en toe zelfs een beetje te veel wezens, waardoor je de draad soms kwijt raakt. Maar het is erg leuk en verfrissend dat Julie Kagawa in Schaduw van de Vos oosterse mythologie introduceert in de Young Adult wereld. En dan ook nog mythologie die afgeleid is van de ingewikkelde Japanse cultuur, een cultuur die bol staat van de traditionele regels en waarden en die best heel stijf kan overkomen. Julie Kagawa vertelt het echter allemaal wel op een vlotte moderne toon, zodat het voor de jeugd niet saai en stoffig wordt.

Het laatste hoofdstuk eindigt met een zeer intrigerende gebeurtenis, als aanloop natuurlijk voor het volgende deel. Wel mooi, de geest van Suki die gedurende heel het verhaal aanwezig is, vindt eindelijk rust.

Al met al een verhaal waarbij ik uitkijk naar het vervolg. Verrassend apart en leuk kennis te maken met de ingewikkelde oosterse mythologie. Julie Kagawa’s schrijfstijl is prettig om te lezen en ik hoop dat de spanning in de volgende delen verder oploopt. Ik geef dit eerste deel van Schaduw van de Vos daarom 4 hartjes.

Schaduw van de vos

1  2  3  4  5

Eens in de duizend jaar, wanneer een nieuw tijdperk aanbreekt, krijgt degene die op dat moment eigenaar is van een geheimzinnige perkamentrol een geweldige kans. Hij of zij kan de grote Kami-draak aanroepen en een wens doen. De nieuwe tijd is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen...

Yumeko is een meisje met een gevaarlijk geheim. Ze is een shapeshifter, iemand die van gedaante kan verwisselen, iets wat niemand mag weten. In de tempel waar ze is opgegroeid, leert ze hoe ze die kracht kan gebruiken én tegelijkertijd verborgen kan houden. Tot de tempel op een dag in brand wordt gestoken en alle bewoners in de vlammen omkomen. Behalve Yumeko. Zij kan nog net op tijd ontsnappen, mét de grootste schat van de tempel: een stuk van de eeuwenoude perkamentrol.