Recensie: Wilde dieren van het zuiden RECENSIE

Recensie: Wilde dieren van het zuiden – Dieter Braun

Welke dieren komen er voor op de continenten van het zuidelijke halfrond? Per continent worden er enkele diersoorten geïllustreerd en besproken. Bekende en minder bekende diersoorten komen aan bod. Van schildpadden tot bultruggen, van jaguars tot pijlgifkikkers. Er is voor ieder wat wils.

Indrukwekkende illustraties wisselen af met korte stukjes tekst. Door het A4-formaat van het boek doen de spreads waar enkel een enorme illustratie op staat, je eventjes halthouden en intensief kijken. Op deze manier zie je een dier door heel andere ogen. Losgetrokken van de omgeving, in kleuren die je niet perse zelf in de natuur zo waarneemt. Kleuren die als het ware een beetje gekarikaturiseerd worden, maar er niettegenstaande voor zorgen dat je de dieren toch goed herkent. Pak er maar even een foto bij van het betreffende dier en hou die naast de illustratie. Twee druppels water! Van enkele diersoorten worden zowel het mannelijke als het vrouwelijke lid van de soort weergegeven. Zo kan je het verschil duidelijk merken.

Aangezien er erg veel close-ups in het boek staan, lijkt het wel alsof Dieter Braun portretten heeft willen maken van de dieren. Dat is ook aardig gelukt. Je kan als lezer de uitdrukking aflezen van het hoofd en je krijgt daarbij ook een bepaald gevoel. Het ene dier ziet er een beetje komisch uit en het andere lijkt toch wel erg gevaarlijk, ook op papier.

Bij de meeste illustraties is een stukje tekst te vinden. In minder dan honderd woorden worden er enkele typische kenmerken van het dier vermeldt én één of meerdere interessant weetjes. Die weetjes zorgen ervoor dat je het boek luidop wil voorlezen aan de mensen die zich in je buurt bevinden tijdens het lezen. Of je kan het weetje opsparen en later aan iemand vertellen.

De schrijfstijl van de tekst van Wilde dieren van het zuiden is gericht op kinderen en leent zich ook prima om voorgelezen te worden aan de kleintjes. De namen van de diersoorten zijn vaak het ingewikkeldste woord in de zin.

Het is waarschijnlijk echt genieten om als ouder Wilde dieren van het zuiden samen met je kind te lezen. Kijken naar de prachtige illustraties en tegelijkertijd ook iets leren over de dieren en waar ze voorkomen. Het feit dat er ook gekozen is voor minder bekende diersoorten verdient een pluim. Erg leuk van de auteur om deze dieren onder de aandacht te brengen. Zij hebben ook hun verhaal!

Na het dichtslaan van Wilde dieren van het zuiden wil je eigenlijk alleen maar meer. Dus snel naar de boekhandel voor Wilde dieren van het Noorden, dat al in 2017 verscheen van dezelfde auteur!

Wilde dieren van het zuiden

1  2  3  4  5

Ervaar de diversiteit en schoonheid van het zuidelijk halfrond in dit prachtige boek - van de kleurrijke mandrils in het regenwoud van Afrika tot de enorme bultrug in het water rond de Zuidpool. In Wilde dieren van het Zuiden laat Dieter Braun je tachtig wilde dieren zien uit Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Antartica. Blader, kijk en lees in dit machtige boek over de dieren uit het Zuiden en hun leefgewoonten.