Recensie: Knettergek van kevers RECENSIE

Recensie: Knettergek van kevers – Owen Davey

Wat zeg je? Een kwart van alle diersoorten ter wereld zijn kevers? Dan is het de hoogste tijd om er eens wat meer over te weten te komen!
Hoe zien kevers eruit en waar leven ze? Welke bijzondere kenmerken hebben sommige kevers en hoe overleven ze aanvallen van grotere dieren?
Dit en nog veel meer komt aan bod in Knettergek van kevers. Laat je verrassen in de wondere wereld van deze, erg verscheiden, dieren.

Owen Davey heeft op het eerste gezicht geen erg populaire diersoort gekozen om zijn boek aan te wijden. Toch kan hij het hele boek de lezer geboeid houden. Het boek is ook niet te uitgebreid en daardoor blijft de informatie compact. De grote verrassing is: na het lezen van Knettergek van kevers ben je eigenlijk toch wel heel geïnteresseerd geraakt in deze kleine wondertjes.

Er is goed nagedacht over de opbouw van het boek. Eerst een paar algemene, inleidende spreads, en daarna meer de diepte in met bijzondere kenmerken van enkele kevers. Daarbij is de keuze waarschijnlijk reuze, maar er is een goede selectie gemaakt. Niet alles kan aan bod komen en dat hoeft ook niet.

De tekst is goed gekozen en zoals hierboven al benoemd, mooi compact gehouden. Er zijn geen ellenlange uitweidingen over bepaalde kevers te vinden. Schrijven is schrappen zal hier waarschijnlijk het goede motto geweest zijn. De schrijfstijl waarin over de bijzondere beestjes verteld wordt is erg uitnodigend om te lezen. Voorlezen is een ander verhaal. De tekst leent er zich wel toe, maar of het begrijpelijk is voor de allerkleinsten is maar de vraag. Sommige delen wel, maar andere dan weer niet.

De illustraties zijn ook van de hand van Owen Davey. Als duiding bij de tekst kan je je de vraag stellen of illustraties voldoende zijn. Hadden er ook foto’s in moeten staan van de betreffende dieren? Een tekening geeft toch een ander beeld, een ander gevoel. Toch kan er niet anders dan gezegd worden dat de illustraties de realiteit wel dicht benaderen. Bij het opzoeken van de genoemde beestjes op Google, tref je foto’s aan die je na het bekijken van de illustraties in dit boek direct herkent.

Veel illustraties met korte stukken bijhorende tekst zorgen ervoor dat je de informatie in dit boek erg goed tot je neemt. Ben jij een fan van dieren en wil je graag meer te weten komen over deze kleine, kruipende/vliegende en erg veel van elkaar verschillende insecten? Lees en bekijk dan dit erg interessante boek vol met weetjes. Wie weet kan je je ouders ook nog wat leren zo…

Knettergek van kevers

1  2  3  4  5

Over kevers is bij het grote publiek maar weinig bekend, terwijl er zoveel over deze creepy creatures te vertellen valt. Bijvoorbeeld dat er een mestkever is die meer dan duizend keer zijn eigen gewicht kan voorttrekken. En dat sommige glimwormen hun lichtflitsen op elkaar afstemmen en zo een choreografische lichtshow creëren. Dat beverkevers geen ogen of vleugels hebben. En dat er een boktor is die antennes heeft die bijna drie keer zo lang zijn als zijn lijf. Er leven ruim 400.000 keversoorten op aarde, dus er zijn genoeg wonderlijke wezens te ontdekken!