Recensie: Doet sneeuw pijn RECENSIE

Recensie: Doet sneeuw pijn – Carolien Spaans

Na zeven jaar lang daten heeft Carolien Spaans dan eindelijk haar grote liefde Jean Michel gevonden. In Doet sneeuw pijn vertelt Carolien Spaans over hun ontmoeting en alle belangrijke momenten in hun relatie. Momenten als het ontmoeten van wederzijdse ouders en vrienden tot aan de vraag wie aan welke kant van het bed slaapt. Maar Spaans laat ook de twijfels en irritaties in een relatie aan bod komen en juist doordat ze hun relatie op zo’n herkenbare manier beschrijft, zit je al snel helemaal in het verhaal en word je als lezer diep geraakt door Doet sneeuw pijn. Het leven loopt op rolletjes voor Carolien en Jean, ze trouwen en krijgen een zoon. Maar dan gaat Jean skiën met zijn vrienden en komt die om bij een noodlottig ongeval. Carolien blijft met een grote leegte achter, ze is ineens een enkelvoud geworden. Hoe moet ze nou verder? Ze beschrijft de tijd na het overlijden van Jean op zo indrukwekkende manier zelfs met een klein beetje humor, toen ze beschreef hoe ze het as in een urn moest krijgen heb ik toch even moeten lachen ondanks de hartverscheurend tragedie. Dit bewijst wat een geweldig talent Carolien Spaans heeft.

Een minpunt heb ik niet kunnen ontdekken in Doet sneeuw pijn naast de reden van het schrijven van dit boek dan. Doet sneeuw pijn is indrukwekkend mooi geschreven en ondanks dat dit boek een zwaar onderwerp heeft, is het niet merkbaar. Natuurlijk is het verhaal verdrietig en staat het huilen je af en toe nader dan het lachen. Maar Spaans laat door elke bladzijde liefde doorsijpelen en niet alleen maar liefde, het boek straalt ook kracht uit. De kracht die Carolien moest vinden om na het verlies van haar grote liefde verder te gaan. Hoe ze ondanks de vele moeilijke momenten toch bleef doorzetten. Daarom is dit boek ook zeker een aanrader voor mensen die hetzelfde meemaken.

Met Doet sneeuw pijn laat Carolien Spaans zien wat voor een sterke getalenteerd vrouw ze is. Dat ze kon schrijven wisten we natuurlijk al doordat ze ook columnist is. Maar dat haar eerste boek zo sterk is geworden ondanks dat het niet makkelijk kan zijn na het verlies van haar man. Daar kan ik en ik denk veel andere lezers alleen maar bewondering voor hebben. En ik hoop dan ook dat dit niet haar laatste boek gaat zijn. In het kort gezegd een indrukwekkend mooi geschreven boek vol liefde, verdriet en humor die ik alleen maar aan iedereen kan aanraden.

Doet sneeuw pijn

Carolien Spaans

16 augustus 2018

ISBN 9789048844180
    Uitgever Lebowski
    208 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Eindelijk hebben ze elkaar gevonden, Carolien en Jean Michel. Ze beginnen een leven samen, wat niet altijd even makkelijk is. Ze krijgen een prachtige zoon. Dan gaat Jean zoals elk jaar skiën met zijn vrienden en dit keer komt hij niet meer terug. Na de begrafenis rest er een levensgroot gat dat opnieuw gevuld moet worden. Maar hoe? Doet sneeuw pijn is een boek over de liefde tussen twee gewone mensen, een ondenkbaar verlies en de onwaarschijnlijke kracht om opnieuw te beginnen.