Recensie: ¡Viva Cuba! RECENSIE

Recensie: ¡Viva Cuba! – Dirk Tieleman en Lut Baten

In ¡Viva Cuba! nemen journalist Dirk Tieleman en professor emeritus Lut Baten de lezer mee naar Cuba, in het teken van 60 jaar revolutie. Een nieuwe tijd is aangebroken voor de Cubanen zonder een Castro aan het roer. Wat hebben de Castro's nagelaten en hoe is het eiland er aan toe?

60 jaar na de revolutie in Cuba staat er geen Castro meer aan het hoofd van het land. Na Fidel en zijn broer Raoel is de macht van de Castro's over en uit. Auteurs Dirk Tieleman en Lut Baten, beiden met kennis van en liefde voor Cuba, nemen de lezer mee naar het huidige Cuba en volgen het spoor van deze revolutie. Het spoor waarbij de ideeën van Fidel Castro levendig worden gehouden, maar die voor velen geschiedenis zijn.

¡Viva Cuba! leest als een reisverslag, waarbij de auteurs in vier uitgebreide hoofdstukken het hele eiland aandoen. Een stukje historie, gecombineerd met persoonlijke verhalen van 'gewone' Cubanen waarin de dagelijkse beslommeringen en belemmeringen tot leven komen. Afgewisseld met foto's levert dit een mooie schets van het huidige Cuba dat de Castro's hebben achtergelaten. De verhalen lezen prettig weg en zijn ongetwijfeld een punt van herkenning voor de mensen die er zijn geweest of een inspiratiebron voor toekomstige toeristen. Erg jammer is dat de foto's van het kleurrijke Cuba zwartwit zijn, terwijl de kleur juist voor de sfeer zorgt. De kleurige huizen en oude auto's moeten we zelf maar inbeelden. Dit neemt echter niet weg dat de foto's in combinatie met de tekst een prachtig beeld schetsen van dit bijzondere land.

¡Viva Cuba! is een boek dat je niet alleen de sfeer laat proeven van het land. Ook geeft het een goed kijkje in de (politieke) geschiedenis en hoe dat het dagelijkse leven heeft beïnvloed. Voor iedereen die graag meer wil weten of zien dan de gebaande paden, is dit boek een goed startpunt voor een mooie reis. Geen saai geschiedenisboek, maar wel met alle ingrediënten voor een compleet beeld van Cuba.

Recensie: ¡Viva Cuba! – Dirk Tieleman en Lut Baten

¡Viva Cuba!

1  2  3  4  5

¡Viva Cuba! Een nieuwe tijd is aangebroken. Voor het eerst staat er geen Castro meer aan het roer. Een illustere onbekende, die niet eens meevocht in de Cubaanse revolutie van 1959, heeft de macht overgenomen. Wat hebben de Castro's na 60 jaar nagelaten? En hoe is het eiland er nu aan toe?

Dirk Tieleman en Lut Baten volgen het spoor van de revolutie en praten met Cubanen van allerlei slag en leeftijd. De ideeën van Fidel Castro worden levendig gehouden in het straatbeeld, maar de revolutie is voor velen al lang geschiedenis. Wie kan, verdient zijn brood in een nieuwe economie die vooral draait rond toerisme. Zij vormen een nieuwe klasse in een klasseloze samenleving. De jongeren willen vrij zijn in denken en doen. Anderen zoeken hun heil in het buitenland. Maar allen dragen ze het eiland in hun hart: ¡Viva Cuba!