Recensie: Een dag in december RECENSIE

Recensie: Een dag in december – Josie Silver

Een dag in december neemt ons mee naar Londen. Laurie is begin twintig, zit vast in een saaie baan en is single. Om dat goed te maken, deelt ze een appartement met de leukste huisgenote die ze zich maar kan wensen; Sarah. Als Laurie op een koude decemberdag in de bus naar huis zit, stopt de bus bij een halte waar ze een jongen ziet zitten. Op het moment dat hun blikken elkaar kruisen, wordt Laurie op slag smoorverliefd. Een jaar lang zoekt ze samen met Sarah alle bars in Londen af om ‘De Busjongen’ terug te vinden, helaas zonder resultaat. Maar dan komt Sarah met de mededeling dat zij de man van haar dromen heeft gevonden en neemt haar nieuwe vriend Jack mee naar huis om hem voor te stellen aan Laurie. Tot Lauries ontsteltenis blijkt HIJ het te zijn. Laurie besluit verder te gaan met haar leven en Jack als niets meer dan een vriend te zien. Maar het is nog maar de vraag of dat gaat lukken…

Josie Silver begint met Een dag in december vanuit het oogpunt van Laurie. Laurie en Sarah zijn elkaars tegenpolen, maar tegelijkertijd de beste vriendinnen. Laurie is kort, heeft donker, springerig haar en is het type ‘eerst de kat uit de boom kijken’. Sarah daarentegen is lang, heeft een prachtige bos met rood haar en als zij een kamer binnenloopt, draaien alle hoofden zich automatisch naar haar om. Daar komt nog bij dat Sarah serieus carrière aan het maken is op de landelijke tv. Laurie neemt zich al jaren voor om haar saaie baan op de receptie van een hotel vaarwel te zeggen en haar droom na te jagen om voor een tijdschrift te gaan werken, maar stelt dit steeds uit. Direct in het eerste hoofdstuk wordt duidelijk dat ze niet gelooft in liefde op het eerste gezicht. Al op de tweede bladzijde maakt ze een referentie naar de romantische kerstfilm ‘Love Actually’, die grappig genoeg bepalend is voor het verdere verloop van haar leven:

“Want hoe zou je ooit genoeg kunnen krijgen van een ongelukkige man die buiten in de kou zwijgend borden omhoog houdt waarop hij aan de vrouw van zijn beste vriend verklaart dat zijn gebroken hart altijd aan haar zal toebehoren? Hoewel: is dat romantisch? Ik vraag het me eigenlijk af. Ik bedoel, het is een soort van romantisch, maar hij is ook de allerslechtste vriend ter wereld.”

Maar als ze nog geen seconde later hals over kop verliefd wordt op een jongen die ze vanuit de bus spot, moet ze haar mening over liefde op het eerste gezicht bijstellen. Net als ze na een jaar tevergeefs zoeken naar deze mysterieuze man besluit dat ze hem uit haar hoofd moet zetten, stelt Sarah ‘De Busjongen’ voor als haar nieuwe vriendje, Jack. Vanaf dit moment wisselt het perspectief regelmatig tussen Jack en Laurie, waardoor de lezer ook wordt meegenomen in zijn gedachtegang.

We volgen Sarah en Jack in de ontwikkeling van hun relatie en Laurie die doorgaat met haar leven en Jack uit haar hoofd probeert te zetten.

Een dag in december speelt zich af in negen jaar tijd. Je zou zeggen dat dit het boek langdradig maakt, maar Silver pakt dit heel slim aan door steeds tijdssprongen van meerdere maanden te maken, maar zonder dat je als lezer het gevoel hebt dat je iets van het verhaal mist.

In die negen jaar worden er nieuwe personages geïntroduceerd, waar je je als lezer min of meer aan gaat hechten. Toch blijft de focus liggen op de drie-eenheid; Laurie, Sarah en Jack.

De cover van het boek doet in eerste instantie denken aan een zoetsappige Hallmark-kerstfilm en het boek maakt dat voor een groot gedeelte waar. Het onderwerp is niet heel origineel en eigenlijk weet elke romanticus van tevoren wel hoe het gaat eindigen, maar de weg naar dat einde toe is allesbehalve saai. Het verhaal is luchtig geschreven, met veel grappige, maar ook verdrietige momenten. Een dag in december bestaat uit veel herkenbare situaties, of situaties waar je je als lezer op z’n minst goed in kunt verplaatsen.

Josie Silver schrijft pakkend, waardoor je eigenlijk steeds verder wilt lezen om te zien of ‘ze elkaar uiteindelijk inderdaad krijgen’.

Het zou me niets verbazen als Een dag in december wordt uitgewerkt tot romantische feelgood kerstfilm met een imposante sterrencast á la ‘Love Actually, want na het lezen van dit boek krijg je gegarandeerd zin om de kerstboom op te tuigen terwijl het huis geurt naar de kerstkoekjes in de oven en de kerstliedjes door de lucht zweven. Op en top romantisch, op en top kerstgevoel!

Een dag in december

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Een dag in december van Josie Silver is een onvergetelijk liefdesverhaal voor de liefhebbers van de boeken van Jojo Moyes en Nicholas Sparks.

Laurie is er zeker van dat liefde op het eerste gezicht niet bestaat. Het leven is geen romantische film, toch? Maar dan, op een besneeuwde decemberdag, ziet ze vanuit de bus een jongen bij de halte van wie ze voélt dat hij de ware is. Hun ogen ontmoeten elkaar, er is een magisch moment... en dan rijdt de bus door.

Ze denkt dat ze de jongen nooit meer tegen het lijf zal lopen. Maar een jaar later stelt haar beste vriendin Sarah haar tijdens kerst voor aan de nieuwe liefde van haar leven. En dat is… de jongen van de bushalte. Vastbesloten om hem te laten gaan, gaat Laurie verder met haar leven, maar wat als het lot andere plannen heeft?