Recensie: Gevaar op grote hoogte RECENSIE

Recensie: Gevaar op grote hoogte – Jack Heath

Heb je altijd al eens zelf het hoofdpersonage in een boek willen zijn? Dan is Gevaar op grote hoogte geschikt voor jou! Jij bent namelijk de protagonist in dit boek en hoe het verhaal verloopt hangt helemaal van jou af. Op het einde van elk hoofdstuk maak jij een keuze die je naar een bepaalde pagina verwijst waar het verhaal weer vervolgd wordt enzovoort. Er zijn een tiental verschillende eindes, waarvan slechts eentje goed afloopt, dus het is aan jou om de goede keuzes te maken!

Jij, als hoofdpersonage, hebt een tripje op een kogeltrein gewonnen. Echter wanneer je er aankomt, zie je dat het allemaal niet zo veilig lijkt als op de brochure. En dat is ook zo, want tijdens de rit valt een jongen uit de trein. Maak je je eigen gordel los om hem te helpen, blijf je zitten… Moeilijk, moeilijk, moeilijk!

Gevaar op grote hoogte door Jack Heath is geschreven in de je-persoon. Een niet zo veel voorkomend standpunt om uit te lezen, maar in dit boek stoort het natuurlijk niet aangezien jij de protagonist bent. Het is dan ook al vanaf pagina één duidelijk dat jij het verhaal in handen hebt. Na een paar pagina’s wordt het ook duidelijk dat je eerder een personage in het boek speelt dan dat je het volledig zelf bent, want je hebt al vaste vrienden en achtergrond in het verhaal. Maar het verloop van het verhaal is nog steeds aan jou.

Een beetje een nadeel aan keuzes maken is dat je heel veel moet verspringen van pagina’s. Zo kun je van pagina 20 ineens naar pagina 80 moeten gaan om vervolgens weer naar pagina 50 te moeten springen. Dat kan soms een beetje vervelend zijn omdat je moet gaan zoeken en op die manier wat uit het verhaal gehaald wordt. Gelukkig staan de paginanummers wel duidelijk aangegeven, dus al met al vind je de plaats waar je moet zijn nog wel snel. Er is ook een klokje bij ieder hoofdstuk dat de tijd van het verhaal aangeeft. Zo is het ook gemakkelijk om het verhaal te blijven volgen, ondanks al het verspringen.

Gevaar op grote hoogte heeft ook leuke beschrijvingen. Er wordt onmiddellijk sfeer gecreëerd. Je voelt direct dat er dingen niet kloppen, je kunt de angst van de personages voelen enzovoort…

Jack Heath heeft een leuk concept neergezet met zijn boek Gevaar op grote hoogte. Er zijn namelijk heel veel manieren om het verhaal te lezen en ‘één verhaaltje’ leest enorm snel. Toch kun je uren plezier hebben aan het boek omdat het steeds anders is. Je vervelen met dit boek is dus onmogelijk!

Gevaar op grote hoogte

1  2  3  4  5

Gevaar op grote hoogte
    30 avonturen: het begin staat vast, het einde kies jij!
    30 gevaarlijke verhaallijnen.
    30 minuten om te ontsnappen.
    Overleven of sterven? De keuze is aan jou, want de held van dit boek ben jij!

Je zit strak vastgesnoerd in je stoel aan boord van een kogeltrein. Het spoor gaat zo steil de berg op dat het gangpad bijna verticaal omlaag loopt. Als de trein versnelt tot topsnelheid, glipt een passagier uit zijn stoel en glijdt razendsnel naar het uiteinde van het gangpad. Dit zal ongetwijfeld zijn dood betekenen. Maak je jezelf los om hem te redden of blijf je in je stoel?
    Elk hoofdstuk eindigt met zo'n allesbeslissende vraag, die tot je redding of je ondergang kan leiden. Zo ontstaat jouw eigen verhaal. Gevaar op grote hoogte is het eerste deel van een superspannende serie voor kinderen vanaf tien jaar, bomvol levensechte personages, waanzinnige actiescènes en unieke, door de lezer zelf te bepalen verhaallijnen.